Bekijk het eens van de andere kant!

Suzanne van Ginneken Designstudio van Ginneken suzanne@vginneken.nl

Laatst was er een reünie van mijn lagere school en wat me opviel was dat alles zo klein was! De kapstokken hingen zó laag en het plein was toch niet zo groot als in mijn herinnering. Dat ongetwijfeld herkenbare verschijnsel komt natuurlijk doordat ik groter ben geworden, mijn point of view is hoger komen te liggen.
Bij het ontwerpen van speelruimtes is het heel belangrijk om dat veranderde gezichtspunt niet te vergeten. Ik zit dan ook regelmatig op de grond in een speeltuin, want vanuit het kikkerperspectief van een kind ziet alles er anders uit. En de dingen die dichtbij zijn, zoals de grond, worden weer heel belangrijk. Kinderen hebben dan ook oog voor details. Ze zien bijvoorbeeld dat kleine lieveheersbeestje of ze zien dat mooie glinsterende dingetje tussen twee tegels liggen.
Vanuit mijn achtergrond als industrieel ontwerper heb ik mij aangeleerd om altijd te denken vanuit de gebruiker en niet vanuit het product. En dat zou iedereen eigenlijk moeten doen, hoewel dat niet altijd makkelijk is. In de marketing noemen ze het ’lifestyle branding’. Dat verschijnsel doet zich voor als ik besluit om te gaan backpacken in China in plaats van weer met de caravan naar Frankrijk te gaan. Ik als enorm hippe ontwerper kan natuurlijk niet aankomen met elk jaar hetzelfde verhaal over dezelfde camping. Elke beslissing tot welke aanschaf dan ook wordt hierdoor gevoed. Waar wil je bij horen? Wie wil je zijn? Dat zijn de gedachten die je onbewust doen besluiten tot aanschaf. Het leuke is dat je het ook kan omdraaien. Als je als bedrijf besluit voor een bepaalde lifestyle te gaan, dan trek je ook vanzelf de klanten aan die daar bij passen. Een goed voorbeeld van dit fenomeen is wat er dit jaar op de Recreatie Vakbeurs gaat gebeuren. Met een groep actieve mensen die ook vonden dat het tijd was voor een nieuwe aanpak zijn we samen met de organisatie van Evenementenhal om de tafel gaan zitten om in één hal iets bijzonders neer te zetten. Alles draait om inspiratie en creativiteit. We dagen de exposanten en bezoekers uit om na te denken over de beleving vanuit de gasten. Het verkopen van producten staat niet meer centraal, er wordt nu een landschap aangeboden waar van alles te beleven is in een creatieve hippe sfeer. We zijn op zoek naar de recreatie ondernemers met lef en ambitie.
Dat vraagt ook van de exposanten een nieuwe manier van denken, waar men flink aan moet wennen. Weg van het ‘hokjes-denken’, waar de beurzen jaren voor stonden, staat iedereen straks door elkaar heen. Het wordt een beurs-landschap waar de bezoeker actief doorheen loopt en uitgedaagd wordt om de wereld weer vanuit het kindperspectief te beleven, waardoor het contact als vanzelf ontstaat. Op het moment dat ik dit schrijf is voor mij en de organisatie nog niet precies duidelijk wie er mee gaan doen en hoe het eruit gaat zien. We zijn erg benieuwd welke bedrijven mee durven gaan in deze nieuwe aanpak!
Ik wens u een Happy Camping!

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *