Gratis en korting

column-makelaar-Adri
Adri Mijnheer Van de Loosdrecht Recreatie Bedrijfsmakelaars
column-makelaar-Henk-Jan
Henk-Jan Kruidenier Van de Loosdrecht Recreatie Bedrijfsmakelaars

De vakanties in Nederland zijn zo goed als voorbij bij het schrijven van deze column en Nederland zit momenteel midden in een hittegolf! Óf het regent en het is koud óf het is 34 graden. Gelukkig hebben we altijd wat te klagen in dit Zeeklimaat op het noordelijk halfrond deze zomer. Desondanks zijn de berichten die wij van campingondernemers ontvangen niet negatief. Het lijkt wel alsof het voorseizoen een steeds grotere rol gaat spelen. Wanneer de zomer zo laat op gang komt, of liever gezegd wij het geluk hebben dat we in augustus (en september?) nog zulke mooie dagen hebben, ook het naseizoen. Zolang we kunnen klagen over tegenvallend weer en niet te maken hebben met andere ellende die Europa te verdragen kreeg , tot recentelijk een aardbeving in Italië in een toeristisch gebied, kunnen we inspelen op veranderingen van weer en consument.
Een onderwerp dat veel ter sprake komt is korting. Gratis en korting zijn (niet alleen bij de Nederlandse gast) toverwoorden om iemand nog even aan je te binden of te overtuigen nog net even die paar dagen er bij aan te plakken. De consument laat zich graag verleiden als ie maar korting krijgt en dat verklaart in veel situaties oplopende prijzen. Of het nu om attractieparken, dierentuinen, sauna en wellnessbedrijven of campings gaat, de ondernemer zal een vergoeding voor zijn arbeid en investeringen willen. Hoe gevoelig de consument is voor aanbiedingen en kortingen getuigd ook de abonnementen op diverse bladen of bijvoorbeeld tarieven van de telecom- en energieaanbieder. Bij een opzegging of overstappen blijkt de trouwe klant ineens te kunnen profiteren van een lager tarief of bijzondere korting…
Belangrijk is natuurlijk om je kostprijs en marge in de gaten te houden om niet aan het eind van het seizoen tot de conclusie te komen dat bij (meestal) toenemende kosten, de gemiddelde werkelijk gerealiseerde tarieven een lagere omzet tot gevolg hebben gehad. Nog te veel zien we dat hierdoor het resultaat steeds meer onder druk komt te staan.
Hoewel de waarde van een bedrijf in beginsel niet bepaald wordt door de ondernemer is deze wel van invloed op de uiteindelijke prijs die hij voor zijn bedrijf krijgt. Het monitoren van marges van verschillende plaatsen, horeca of verhuureenheden houdt de ondernemer scherp en maakt dat hij tijdig kan sturen op zijn verdienmodel, of ver genoeg van tevoren kan anticiperen op investeringen die hij moet doen voor de toekomst. Ondernemers die hier een belangrijke managementtaak van maken zijn vaak ook in staat om op tijd een jaarrekening en prognoses voor het nieuwe jaar te presenteren. Dit laatste is van belang bij een verkoopbeslissing. In een verkooptraject is het van belang actuele cijfers te kunnen presenteren waarbij onregelmatigheden of zaken die niet met de exploitatie te maken hebben te elimineren. Wilt u tips over hoe tijdig voor te bereiden op dit proces dan staan wij u graag te woord.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *