Scherp blijven…!

column-trends-Goof
Goof Lukken Oprichter www.vrijetijdskennis.nl en HBO-docent bij Academie voor Toerisme en special track Attractions & Temee Park Management bij NHTV internationaal hoger onderwijs, Breda.

Ondernemers vragen mij vaak wat de belangrijkste zaken zijn waar ze op moeten letten. Ik zeg dan steevast: blijf scherp en blijf keuzes maken! Scherp blijven kan door je voelhorens uit te steken. Begin daarmee allereerst in je directe omgeving. Wat vind mijn gast? Wie is mijn gast? Wat vind mijn personeel de sterken en zwakke kanten van mijn/ons bedrijf? De grootste denkfout die veel ondernemers maken is: Alles gaat goed dus wat waarom zou ik iets veranderen? In onze huidige snelle maatschappij is het spreekwoord ‘stilstand is achteruitgang’ steeds meer een waarheid.  Kijk daarom goed  om u heen. Welke trends en ontwikkelingen zijn er gaande en welke zijn van toepassing op mijn bedrijf?  Inspiratie op doen kan ook helpen. Breng een bezoek aan een vakbeurs, congres, netwerkbijeenkomst of een concullega. Nog beter kan zijn ,eens een kijkje te nemen  in een andere branche.  Wat kan u leren van de Ikea of van McDonald’ss?  Leer van de beste voorbeelden maar vooral ook van de fouten van anderen.  

Na de blik 360 graden naar binnen en buiten te hebben gericht komt misschien wel de moeilijkste stap. Keuzes maken. Het belangrijkste wordt u kansen te koppelen aan uw kracht. Kies voor een duidelijke strategie en verweef deze overal in uw bedrijf. Uw concept moet helder zijn zowel in de fysieke verschijning van uw bedrijf maar ook in de software (zeg maar de zachte kant van u bedrijf). Weet wat uw businessmodel is. Ken en benoem uw doelgroep bepaal de waarden die zij belangrijk vinden. Koppel deze waarden aan uw kernactiviteiten en creëer zo uw kernwaarden. Mijn grootste angst is dat veel ondernemers na een redelijk tot zeer succesvol seizoen weer achterover leunen.  Mijn hoop is dat de echte ondernemers nu doorpakken en durven te kiezen, investeren en innoveren.

Vragen al deze activiteiten te veel van u of bent misschien wel een beetje bedrijfsblind geworden? Vraag dan eens advies van studenten (voor een frisse nieuwe blik) of van ervaren adviseurs.  Onze studenten kijken continu kritisch naar de branche en discussiëren op onze leisurecommunity. Mogelijk vind u daar inspiratie of juist eens frisse tegenwind. Kortom blijf scherp! 

Zie ook: www.vrijetijdskennis.nl en www.leisurecommunity.nl.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *