Overleven

column Zeeland, Bjorn

Bjorn Amys branchemanager recreatie DELTA / ZeelandNet bamys@delta.nl

Welk soort bedrijf heeft de meeste kans om succesvol te blijven? Zolang je als bedrijf in de opstartfase of groeifase zit heb jet het druk met uitbouwen van je bedrijf, er zit veel wind in de zeilen, er is veel vraag, klanten komen naar je toe, de bomen lijken tot in de hemel te groeien. Je kunt bijna achterover leunen, de business komt toch wel. Er komt echter een moment dat je als bedrijf in de volwassen fase of verzadigingsfase komt, in deze fase is het ineens menens, dit is namelijk ook het moment dat je als bedrijf doorstapt naar de laatste fase en in een neergang terecht komt. Hoe voorkom je deze ongewenste doorstroom? Er is een grote parallel met de natuur. Hier wordt vaak gezegd dat de sterkste overleefd, niks is minder waar. Je kunt als bedrijf spierballen tonen via allerlei dure campagnes en acties. Echter als je product kwalitatief niet in orde is, of niet meer aansluit bij de vraag vanuit de markt, dan gaat je dat niet veel helpen. Is het beste geval rek je het alleen maar een beetje. Wat is er dan voor nodig? Velen komen nu op het antwoord; innoveren of slimmer zijn dan de rest. Hierin zit wel een kern van waarheid, echter is het uit nutten van kennis vaak een tijdelijk iets. Innovaties worden razendsnel gekopieerd en het kost veel moeite om dit niveau op peil te houden voor een bedrijf. Je kunt hier met opleidingen en het werven van de juiste medewerkers wel aan trachten te werken. Een andere mogelijkheid is kennis kopen door overname van relevante bedrijven. Beide scenario’s kosten veel energie en vooral tijd en geld. Kennis ligt tenslotte niet voor het oprapen.
Wij hebben dit ook aan den lijve ondervonden. In onze multimedia wereld draait alles om snelheid. Vooral het ontwikkelen van nieuwe diensten kost veel tijd en geld. Het gevaar bestaat dan ook dat je na een geruime ontwikkel periode met een product komt waar de markt niet op zit te wachten. Of wat niet goed aansluit op de behoefte. Of je bent te laat met het product en de markt zit weeral een behoefte verder.
Om dit alles beter te laten verlopen zijn we met ons bedrijf in een Agile traject gestapt. In kleine groepjes is ons bedrijf gefaseerd overgestapt naar deze vorm van werken. Agile betekent in principe niet meer dan flexibel, maar in een ‘agile’ werkwijze veranderd er best veel voor de betrokken medewerkers. Zo staat de klantvraag in het gehele proces prominent centraal. In kleine groepjes worden projecten opgesplitst in kleinere delen en in ‘sprints’ afgewerkt. Iedere medewerker binnen het project vervult zijn rol vanuit zijn eigen kracht en expertise. Ook wordt er in deelopleveringen gewerkt en tussentijds via ‘demo’s’ aan de eindklant gepresenteerd wat er in de voorliggende periode is gerealiseerd. Zo kan er tijdig worden bijgestuurd en wordt voorkomen dat er diensten niet aansluiten bij de behoefte. De eerste resultaten zijn zeer positief, de betrokken medewerkers zijn er enorm over te spreken. Uiteraard moest iedereen wel wennen aan alle (Engelse) termen. Namen voor rollen als ‘scrummaster, proxy, snowman’ doen je in het begin wel eens grijnzen. Maar ook de stappen in het proces zijn wel eens even wennen. Zo ga je ‘pokeren’ om tijd voor projecten in te schatten (met Fibonacci kaarten). Het lijkt allemaal een spel, maar geloof me er zit veel meer achter. Het is een slim doordachte methode om erg diverse mensen succesvol samen te laten werken. Het is best gaaf om te zien hoe dit fenomeen ons bedrijf positief verander heeft! Het is dus niet de sterkste of de slimste die overleeft, maar diegene die zich het beste aanpast.
Wij gaan voor Agile, Luctor et Emergo!

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *