Het belang van onderwijs

Afgelopen week was ik betrokken bij de landelijke opening van het academische jaar 2022-2023. Bij Breda University kwam de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap deze opening verzorgen. Hij kreeg een tour over de nieuwe campus en langs de highlights. Zo maakte hij onder andere kennis met ons experience lab, waar we allerlei belevingen kunnen meten, en bezocht hij de […]

Lees meer

De consument is (weer) los

Ik schrijf deze column nadat ik net terug ben van een twee weken durende studiereis naar Berlijn. Los van het feit dat Berlijn een super inspirerende stad is, gaf het mij ook een gevoel over hoe het met het toerisme gaat. Ik reisde per trein naar deze stad in Duitsland. Het viel me direct op hoe druk het in deze […]

Lees meer

Corona is voorbij, maar het tijdslot is een blijvertje

Dagje uit? Corona mag dan zo goed als verdwenen zijn, de tijdssloten waarmee je een bezoek aan een park of museum reserveert lijken een blijvertje te zijn. ,,Voor zowel de bezoekers als het bedrijf heeft dit voordelen.” Goof Lukken, docent attractiemanagement aan de Breda University, ziet het nog bij veel attractieparken en dierentuinen: als je online een kaartje koopt, moet je eerst […]

Lees meer

Nieuwe crisis?

We zijn nog niet in het ‘staartje’ van de corona-crisis geraakt of een nieuwe crisis dreigt….Oorlog in de Oekraïne. Nou lijkt deze crisis misschien nog ver van ons bed maar via media en via vluchtelingen en stijgende prijzen, komt deze echt dichtbij. Los van onze emotionele betrokkenheid (wie had dit ooit nog verwacht?), kan het ook gevolgen hebben voor onze […]

Lees meer

Verleidt uw gasten!

Het nieuwe seizoen van 2022 is al begonnen of staat nu vlak voor de deur. Tijd om het product weer op orde te maken en marketing weer volop te starten. In het komende voorjaar en de zomer ligt de uitdaging om gasten weer te verleiden. Ze moeten natuurlijk naar uw bedrijf komen of er verblijven. Dus moeten we niet allen […]

Lees meer

VrijetijdsTrends 2022

Het vrijetijdsgedrag van de Nederlander blijft zich in 2022 nog meer aanpassen aan de coronacrisis. Zeker nu een einde van de crisis nog niet in zicht is. Go-stop-Go, grenzeloze vrije tijd, dichtbij hybride en ‘omgekeerd plannen’ zijn de bepalende VrijetijdsTrends van 2022. Meer dan in de eerdere jaren zullen consumenten ook in hun vrijetijd rekening moeten houden met lockdowns en […]

Lees meer

Een deltaplan voor toerisme

Onlangs werd door de grote toerisme organisaties in Nederland een Detlaplan gelanceerd dat de sector uit de crisis moet halen maar ook direct duurzame stappen maakt. Wil de toeristische sector in Nederland een toekomst hebben, dan moet politiek Den Haag in actie komen en inzetten op een nationaal toerisme-transitieplan. Dit is de visie van vijftien destinatiemarketingorganisaties. In het voorstel pleiten […]

Lees meer

We mogen weer!

Ik schrijf de titel echt met een positieve vibe. Ondanks dat ik me realiseer dat we er Corona wise echt nog niet zijn, krijg ik dit gevoel wel meer en meer. En met ons ook alle consumenten. Natuurlijk wordt er gediscussieerd over de QR-codes/Corona check app. Maar ik denk dat dit echt de stap naar voren is die we nodig […]

Lees meer

Personeelstekort

Nu onze branche langzaamaan weer opstart (of voor sommigen al volop draait) horen we steeds meer over tekorten aan personeel. Onze branche kampt net als veel andere branches met een onbalans tussen vraag en aanbod. Veel personeelsleden zijn door de corona crisis ontslagen of vertrokken. Met namen mensen met een laag uren contract, hebben de switch gemaakt naar andere beroepen […]

Lees meer

Is Corona een ‘blijvertje’?

Het is inmiddels zomer in Nederland en na de diverse kleurcodes en aanpassingen in de beperkingen is iedereen aan het genieten van de zomervakantie. Veel mensen in hun eigen land maar er zijn toch ook mensen die Europa in getrokken zijn. Iedereen probeert de Corona perikelen even te vergeten. Er wordt gehoopt op het succes van de vaccinaties maar de […]

Lees meer
1 2