Leisureland Nederland

Nu de live events voor onze industrie weer volop bezig zijn, besef ik me hoe breed onze sector is. In het afgelopen jaar sprak ik of was ik aanwezig bij: bijeenkomsten van Hiswa-RECRON voor groepsaccomodaties, vitale vakantieparken en ‘De camping van het jaar verkiezing’ en ‘het leukste uitje verkiezing’, beide van de ANWB. Internationaal was ik bij het eerste internationale […]

Lees meer

VrijetijdsTrends 2023

Het vrijetijdsgedrag van de Nederlander wordt in 2023 met name beïnvloedt door de inflatie. Het is echter opvallend dat de consument nog steeds veel geld uitgeeft aan leisure. Echter letten zij wel op hun budget. Toerisme en recreatie helpen mensen ‘te genieten van het nu’. Door de diverse onverwachte crisissen van de afgelopen twee jaar leven mensen met ‘Carpe Diem” […]

Lees meer

Metaverse 

De technologie staat niet stil. In het laatste jaar hoort misschien steeds vaker iets over de Metaverse. Maar wat kunt u er nou mee? Mijn antwoord is blijf de trend voornamelijk volgen. Op dit moment zijn vooral grote merken hiermee bezig. De Metaverse is met name een wereld die zich online, in virtual reality of augmented reality plaats vindt. Het […]

Lees meer

Blockbusters

Het seizoen 2022 zit er weer bijna op. Tijd om de balans op te maken en naar de toekomst te kijken. In mijn perceptie moet je tegenwoordig gaan voor topkwaliteit of klein onderhoud. Alle projecten in het midden zetten geen ‘echte zoden aan de dijk’. Mijn gedachte is niet nieuw, in veel industrieën werk men al met de blockbuster strategie. […]

Lees meer

Het belang van onderwijs

Afgelopen week was ik betrokken bij de landelijke opening van het academische jaar 2022-2023. Bij Breda University kwam de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap deze opening verzorgen. Hij kreeg een tour over de nieuwe campus en langs de highlights. Zo maakte hij onder andere kennis met ons experience lab, waar we allerlei belevingen kunnen meten, en bezocht hij de […]

Lees meer

De consument is (weer) los

Ik schrijf deze column nadat ik net terug ben van een twee weken durende studiereis naar Berlijn. Los van het feit dat Berlijn een super inspirerende stad is, gaf het mij ook een gevoel over hoe het met het toerisme gaat. Ik reisde per trein naar deze stad in Duitsland. Het viel me direct op hoe druk het in deze […]

Lees meer

Corona is voorbij, maar het tijdslot is een blijvertje

Dagje uit? Corona mag dan zo goed als verdwenen zijn, de tijdssloten waarmee je een bezoek aan een park of museum reserveert lijken een blijvertje te zijn. ,,Voor zowel de bezoekers als het bedrijf heeft dit voordelen.” Goof Lukken, docent attractiemanagement aan de Breda University, ziet het nog bij veel attractieparken en dierentuinen: als je online een kaartje koopt, moet je eerst […]

Lees meer

Nieuwe crisis?

We zijn nog niet in het ‘staartje’ van de corona-crisis geraakt of een nieuwe crisis dreigt….Oorlog in de Oekraïne. Nou lijkt deze crisis misschien nog ver van ons bed maar via media en via vluchtelingen en stijgende prijzen, komt deze echt dichtbij. Los van onze emotionele betrokkenheid (wie had dit ooit nog verwacht?), kan het ook gevolgen hebben voor onze […]

Lees meer

Verleidt uw gasten!

Het nieuwe seizoen van 2022 is al begonnen of staat nu vlak voor de deur. Tijd om het product weer op orde te maken en marketing weer volop te starten. In het komende voorjaar en de zomer ligt de uitdaging om gasten weer te verleiden. Ze moeten natuurlijk naar uw bedrijf komen of er verblijven. Dus moeten we niet allen […]

Lees meer

VrijetijdsTrends 2022

Het vrijetijdsgedrag van de Nederlander blijft zich in 2022 nog meer aanpassen aan de coronacrisis. Zeker nu een einde van de crisis nog niet in zicht is. Go-stop-Go, grenzeloze vrije tijd, dichtbij hybride en ‘omgekeerd plannen’ zijn de bepalende VrijetijdsTrends van 2022. Meer dan in de eerdere jaren zullen consumenten ook in hun vrijetijd rekening moeten houden met lockdowns en […]

Lees meer
1 2 3