Groei consumptie, recreatie en toerisme

voorvoord-jan
Jan W. Olthof Uitgever

Prima moment voor de Recreatie Vakbeurs nu de groei van de recreatieve bestedingen weer toeneemt. De recreatie profiteert momenteel maximaal van de gunstige economische ontwikkelingen. Toenemende particuliere consumptie heeft een positieve impact op de vraag in de markt en de verwachting is dan ook dat de groei in 2017 verder doorzet met 2,4%. Naast een toename van de binnenlandse bestedingen speelt ook de structurele groei van buitenlandse toeristen in Nederland een belangrijke rol. De horeca heeft het tij ook mee. De verwachting is dat toerisme alleen maar verder zal groeien en ook de Nederlandse consument gaat meer buiten de deur werken, eten en recreëren. Ook de dagrecreatie profiteert momenteel van de aantrekkende economie, stijgende consumentenbestedingen en groeiend inkomend toerisme. Naar verwachting zal de totale sector met 1 tot 2% groeien in 2016 en ook voor 2017 wordt een vergelijkbare groei verwacht. Ondanks deze vraagstijging blijft het een vechtersmarkt. De afgelopen jaren is het aanbod van vrijetijdsbesteding namelijk substantieel toegenomen. Er zijn tientallen pret- en themaparken, dierentuinen, musea, kartbanen, escape rooms en nog veel meer vormen van vertier bijgekomen. Veel leegstaand vastgoed ondergaat ondertussen ook een transitie naar ‘leisure concepten’, foodmarkets en dagrecreatie. Kortom, de verwachting is dat het aanbod alleen maar verder toe zal nemen. Veel dagrecreatieve bedrijven voeren de concurrentie louter op prijs. Inmiddels is de vraag niet meer óf de bezoeker korting krijgt, maar hoe hóóg de korting is. In toenemende mate krijgen wederverkopers (kortings- en veilingsites, de grote supermarktketens) een dominante rol in het verkoopproces, wat ten koste gaat van de marge. De combinatie van een licht groeiende vraag maar structureel toenemend aanbod zorgt voor een neutraal sentiment, aldus cijfers & trends van de Rabobank Nederland.

Actueel nieuws
Zorg dat u erbij staat op komnunaar.nl, zowel in woord als beeld kunt u uw recreatiebedrijf profileren. Wij hebben gekozen voor een brede digitale benadering op zowel pc, iPad als iPhone. Overal bereikbaar en zowel op verblijfsrecreatie- als dagrecreatie niveau zijn alle bedrijven samengebracht. Het aantal volgers op ons twitter account ‘twitter.com/rekreavakkrant’ stijgt verder. Inmiddels zijn wij de grens van 3.425 zakelijke volgers. Op naar de volgende mijlpaal 3.500 zakelijke volgers. Meldt u ook aan! De RekreaVakkrant-site en twitter geven u dan dagelijks de meest actuele informatie in de recreatiemarkt. Wie volgt?

Beurscatalogus Happy Camping
Veel leesplezier met deze editie van RekreaVakkrant en de bijbehorende beurscatalogus Recreatie Vakbeurs onder het motto ‘Happy Camping’ van 8 t/m 10 november a.s. in Hardenberg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *