Podcast

Sinds enkele weken ben ik gestart met een eigen podcast. De ‘Podcast over toerisme, recreatie en vrije tijd’ is een zakelijke podcast waarin ik om de week spreek met vooraanstaande spelers in de branche. Inmiddels heb ik mooie gesprekken mogen voeren met Rutger van de Maat (Mölke en Supertrips), Ivo van der Vlis (Yala Canvas Lodges), Danny Paerl (Bungalowpark Hoenderloo en Glamp Outdoor Camp), Goof Lukken (BuAS en Vrijetijdskennis.nl) en Wouter van der Meer (Kampeerdorp de Zandstuve). Het idee om een podcast te starten had ik al langer – ik liep er in 2017 al mee rond – maar telkens kwam ik er door de waan van de dag niet aan toe.

Door de corona crisis heb ik nu wel meer tijd en ben ik zelf ook vaker een podcast gaan luisteren. Het is voor mij een perfecte manier om een ommetje of stukje op de racefiets te combineren met het luisteren naar inspirerende verhalen van mensen en/of op de hoogte te zijn van ontwikkelingen in mijn vakgebied. En ik ben niet de enige. De podcast markt is booming. In Nederland is het sinds de corona crisis een sterk groeiend marktsegment en is er inmiddels voor ieder wat wils: De Deventer Moordzaak, De Dag (nieuws van NRC) of Jong Beleggen de Podcast.

In maart van dit jaar kwam ik in contact met een oud-medewerker die inmiddels journalistiek was gaan studeren aan de Fontys. Hij wilde mij helpen met de techniek en montage. Dat was voor mij de laatste trigger: ik besloot te beginnen. Gelukkig kwam ik erachter dat er voor onze branche (recreatie en vrije tijd) nog steeds geen B2B-podcast bestond.

De eerste aflevering maken was spannend. Ik had Rutger van de Maat (eigenaar Mölke en Supertrips) gevraagd om mijn eerste gast te zijn. Het was gezellig en het was een goed gesprek, maar ook waren er hiccups. De opnameapparatuur liep vast en ook was ik nog niet tevreden over de intro’s en outro’s. Maar: ik was trots, want ik had mijn eerste podcast gemaakt. Na het publiceren via social media, verschillende websites en kanalen kwamen de eerste luisteraars en reacties. Veelal positief!

Het format is nu nog simpel: het is een diepte-interview van ongeveer een half uur, waarbij ik vooraf en na afloop nog een kort stukje praat. We willen er voor dit jaar nog een aantal maken en wellicht – als het aan blijft slaan – volgend jaar kijken of we bijvoorbeeld verschillende rubrieken kunnen toevoegen.

Nu denk je misschien: leuk Richard dat jij een podcast maakt, maar wat heb ik eraan? Los van dat je sowieso moet gaan luisteren en dat het inspiratie biedt op een laagdrempelige manier door te luisteren naar de verhalen van andere mensen in onze branche, is het ook een voorbeeld van dat je met sommige dingen gewoon moet beginnen.

Niet te lang nadenken of het wel perfect is, gewoon doen. Werk wel toe naar een bepaalde propositie die voldoende is om te starten en werk vanuit daar verder. Je krijgt immers wel feedback van de luisteraar waarop je verder kunt bouwen. Om de twee weken nemen we nu een podcast op (vakantie uitgezonderd) en telkens verbeteren we het concept en het product.

Je had ook een dure training Agile kunnen volgen of over de LEAN-methode kunnen leren met termen als MVP (minimal valide product), sprints trekken en scrum werken, maar na het lezen van deze column snap je feitelijk de essentie van deze bekende en populaire werkmethode. Een werkmethode die overigens ook goed in jouw organisatie (camping, vakantiepark, leverancier) zou kunnen werken als je met veel verschillende disciplines samenwerkt. Maar telkens is het simpel: maak een MVP (minimum valide product) en begin!

De eerste vijf afleveringen staan inmiddels online. Om de week volgt er een nieuwe aflevering. Er is nog ruimte in de planning voor de komende weken om deel te nemen aan de podcast. Lijkt het je leuk om een keer geïnterviewd te worden of ken jij iemand die een interessant verhaal heeft? Mail dan met Richard via richard@blogs4travel.nl. Ook hoor ik graag je feedback.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.