5 trends voor de recreatiebranche om op in te spelen

Beste lezer, allereerst de beste wensen! Ik hoop dat de feestdagen in kleine kring gezellig waren en dat je overal de anderhalve meter in acht kon houden. Nu we in 2021 zijn aanbeland, is het logisch om even vooruit te kijken. Wat zijn de verwachtingen? Wat zien we voor ontwikkelingen binnen onze branche? Ik zet vijf trends op een rij die ik signaleer, waar je als ondernemer wellicht op in kan spelen.

  1. Veilig en op afstand

Mensen willen veilig op vakantie. Dit zal bovenaan elk lijstje staan. In onze branche zijn bijvoorbeeld privé sanitairs op dit moment niet aan te slepen. Ik sprak vorige week een bevriende ondernemer die deze units levert en hij vertelde dat hij de aanvragen nog maar net aan kon. De behoefte (leuk woord in deze context) is logisch. Mensen willen op veilige afstand van elkaar kunnen kamperen en recreëren. Het nu ouderwets aandoende sanitairblok voldoet niet meer en ik voorspel dat ook wanneer de maatregelen grotendeels voorbij zullen zijn de vraag naar kampeerplaatsen met privé sanitair blijvend hoog zal zijn. Je kan dus maar beter een deel van je plaatsen hiervoor inrichten.

  1. Comfort en luxe

In 2021 zullen veel mensen nog de voorkeur hebben voor een vakantie in eigen land. Geen Ibiza, maar glamping op de Veluwe. Dit zal ervoor zorgen dat we een nieuwe generatie kampeerders zullen verwelkomen die nooit eerder een camping bezocht hebben. Grotendeels millennials (tussen de 25 en 40 jaar oud) die twee- of drie keer modaal verdienen met opgroeiende kinderen. Zij zijn op zoek naar luxe en zullen geen probleem hebben om een groot bedrag te betalen voor safaritent met eigen BBQ en jacuzzi. Ook wat betreft eten en drinken zullen zij vaker ‘uit eten willen’, waarbij geld geen probleem is. Vergeet niet dat er veel mensen in Nederland zijn die de crisis (nog) niet voelen in hun portemonnee.

  1. Camperreizen

Het aantal campervakanties zal blijven stijgen. Zo zien verhuurplatforms voor campers een enorme stijging in boekingen en verhuur. Dit zijn niet alleen maar de babyboomers. Ook de nieuwe generatie is deze vorm van kamperen aan het ontdekken. Daarbij zien we ook dat spelers die zich normaalgesproken richten op ver weg bestemmingen, de Europese markt betreden waardoor je nu ook een rondreis kan maken door Frankrijk of Duitsland in plaats van de Grand Canyon of Zuid-Afrika. Dit allemaal dus vanuit de ultieme bubbel van je eigen camper.

  1. Online voor- en napret

De vakantie bestaat natuurlijk uit de twee of drie weken waarin het gezin bij jou te gast is. Toch kan je de vakantie behoorlijk verlengen door voor- en napret te organiseren online. Zorg wel dat elk lid van het gezin op een andere manier jouw park of camping online kan beleven. Richt je social media goed in, steek tijd in nieuwe apps als TikTok, neem minidiscodansjes op met je animatieteam, schrijf inspirerende blogs en zorg voor een goede ‘funnel’ wanneer er een reservering is gemaakt.

  1. Digitalisering

Of het nu contactloos inchecken is, de slagboom die open gaat op basis van het kentekennummer van de auto of de mogelijkheid om vanuit de accommodatie een broodje te bestellen: mensen verwachten dat je 100% digitaal bent. Deze trend is natuurlijk overal zichtbaar en al langer gaande, maar zal ook binnen onze branche doorzetten.

Kijk vervolgens goed wat je met deze trends doet. Hoe speel je erop in? Durf daarin duidelijke keuzes te maken en laat je adviseren. Kies bijvoorbeeld een duidelijke doelgroep en schrijf uit wat je verhaal is als camping of vakantiepark. Wat maakt jou uniek? Succes met kiezen en succes met ondernemen. Dat 2021 een mooi(er) jaar mag worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *