Vertrouwen

Ik schrijf deze column vanaf een glampingaccommodatie aan het Idromeer in Italië, waar ik te gast ben op de in juni geopende en splinternieuwe Lago Idro Glamping Boutique van de Vacanze Col Cuore groep. Kinderen spelen in het zwembad, de minidisco is net geweest en het uitzicht over het Idromeer is fenomenaal. Top vakantie.

Als ondernemer in deze sector vind ik het nog steeds lastig om midden in het hoogseizoen op vakantie te gaan… Maar met 2 dochters (waarvan eentje leerplichtig is) ontkom ik niet meer aan de schoolvakanties.

Gelukkig kan ik het leuke met het aangename combineren en kan ik af en toe mijn laptop open slaan en mijn werk blijven doen om daarna uiteraard te genieten van het lekkere eten in het restaurant of een duik in het zwembad. Daarnaast spreek ik mijn Italiaanse partners weer en doe ik inspiratie op hoe campings in het buitenland (in dit geval Italië) zaken uitvoeren.

Maar wat ik het allerleukste vind, is om met gasten van de camping te praten. Hoe hebben zij de camping gevonden? Wat vinden ze van de animatie? Wat vinden ze belangrijk? Eens te meer heb ik hier weer gemerkt dat vooral de zorg voor je personeel erg belangrijk is. Hoe ga je met ze om? Vertrouw je ze? Krijgen ze elke dag een maaltijd? Waar slapen ze? Het is een soort empirisch onderzoek waarmee je zichtbare data verzamelt en je dataverzameling (Analytics, boekingsgegevens, traffic, etc.) menselijker maakt.

En uiteraard maak ik nu even tijd voor de column, waarin ik het het graag wil hebben over vertrouwen. Vertrouwen in je medewerkers tijdens het hoogseizoen.

Je kan als eigenaar of manager in het hoogseizoen immers niet ALLES zelf doen. Het zijn de receptionistes, de mensen van de groenvoorziening, de barmensen en de entertainers die zorgen voor de vakantiebeleving. Door hen te behandelen alsof het je eigen kinderen zijn en goed voor hen te zorgen, geven zij ook het maximale aan je terug.

Natuurlijk, ik hoor je denken: nou ik doe dat niet. Dat is wel eens misgegaan en daar heb ik van geleerd. Natuurlijk, dat kan gebeuren. Toch zal je simpelweg vaker tot de conclusie komen dat mensen wel dat extra stapje zetten als je zorgt dat de ‘onboarding’ van het personeel in het seizoen goed is.

Hier bij de Vacanze Col Cuore groep hebben ze dat goed begrepen. Er is 100% vertrouwen in een vrij jong team dat de camping runt. Ik herken in ieder geval een paar punten die je wellicht ook kan toepassen op je eigen bedrijf.

  1. Bespreek het doel.

Bespreek de weekomzet, het aantal gasten, aankomsten, etc. zodat het voor iedereen inzichtelijk is wat je nu eigenlijk met z’n allen aan het doen bent.

Daarnaast kan je iemand aanstellen binnen het bedrijf die ook wekelijks of tweewekelijks met de medewerkers spreekt over hun eigen doelen. Gek misschien? Waarom?! Bij stagiaires is het verplicht om het wekelijks te doen. Waarom niet bij al je (seizoens)personeel?

  1. Teamprestatie

Op de camping of op het vakantiepark doe je het samen. Zorg er dus voor dat er een teamgevoel ontstaat. Ga samen een keer eten, sluit het seizoen af met z’n allen door een leuke avond te doen aan het einde van het hoogseizoen of zorg juist in de winter voor een ‘reünie’ van het zomerpersoneel (kan je ze gelijk weer binden om voor volgend jaar!).

  1. Cultuur uitleggen

Leg vanaf dag 1 uit wat de cultuur is binnen het bedrijf. Wat kan wel, wat kan niet? Maak er geen dik boek van, maar een puntenlijstje is vaak zo gek nog niet. Wat namelijk bij jullie misschien niet mag (alcohol drinken na werktijd), mag bij een ander park weer wel. Om maar een voorbeeld te noemen.

  1. Overleg

Niets is belangrijker dan samen komen. Doe dit wekelijks. Zo is er een overlegmoment en hou je overzicht hoe alles loopt. Natuurlijk kan je dit naargelang je bedrijf groter is opdelen in segmenten: een animatie-overleg, een horeca-overleg, etc. Het voelt soms onnatuurlijk, want er is immers nooit tijd: maar dit is een grote fout! Doe het wel en doe het altijd.

  1. Volhouden

Als je deze punten toepast, blijf ze dan consequent doorvoeren. Stop er niet na een tijdje mee, want dan is het als het gezegde: het komt te voet en gaat te paard.

Wellicht goede punten om mee te nemen voor volgend jaar?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.