Attractie- en themaparken

Bij de nieuwste attractie  Wild Wings in Duinrell is het mooiste dat je zelf de vleugels bedient. Je bepaalt zelf hoe vaak je tijdens de vlucht, die ca. 2 minuten duurt,  je over de kop gaat.  Het pretpark investeerde 4 jaar geleden nog in de achtbaan Dragonfly.
De Efteling voegde in 2015 met Baron 1898 een ‘dive coaster’ toe voor bezoekers die geen last hebben van hoogtevrees en een sterke maag hebben. Komend jaar komt het park met Symbolica, een ‘dark ride’ door de wereld waarin niets is wat het lijkt.
Volgens Pieter Cornelis, docent vrijetijdsbesteding aan de Fontys Hogeschool in Tilburg, heeft een park wel om de 3 jaar een nieuwe attractie nodig om bezoekers te trekken.  Cornelis promoveerde 5 jaar geleden op een onderzoek naar de frequentie, het soort en de omvang van investeringen in nieuwe attracties op thema- en pretparken. Hij zegt: “ In grote lijnen kun je zeggen dat Nederlandse parken tussen de 3 en 20 miljoen euro uitgeven voor spectaculaire attracties.” Dit bedrag is niet alleen afhankelijk van de grootte van de ride maar ook van het soort park.  Bij Walibi Holland gaat het bijvoorbeeld alleen om de ‘kick and thrill’.  Lost Gravity en Goliath zijn slechts decoratief gethematiseerde installaties, die maken geen deel uit van een beleving die themaparken neerzetten.
De Club van Elf  berichtte eerder dit jaar dat 2015 een succesvol jaar was.  Volgens directeur Kees Klesman ziet dit jaar er goed uit, niet alleen wat betreft bezoek maar ook de marges lijken iets te verbeteren na jaren onder druk te hebben gestaan.
Parken besteden gemiddeld 10% van hun jaaromzet aan nieuwe attracties en parkverbeteringen, zo blijkt uit onderzoek van Pieter Cornelis.  Een trend is dat attracties een verhaal moeten vertellen.
Tot parkverteringen horen, naast nieuwe attracties, ook een breder horeca-aanbod en resortontwikkeling. Steeds meer bezoekers van attractiepatek willen, ondanks ruimere openingstijden, hun bezoek aan een park over meerdere dagen spreiden.  Ook zijn er apps die aangeven hoelang de wachttijden zijn en je rondleiden op het park.  In sommige parken kun je door vooraf (online) bij te betalen je wachttijd bij rides verkorten of een tijd reserveren. Volgens Kees Klesman (Club van Elf) zijn  ‘timed  ticketing’ en de ‘fast lane’ in opkomst.  Er wordt ook al geëxperimenteerd met ‘dynamic pricing’, dan zie je, net zoals in de hotelsector, online wanneer je voordeliger uit bent als je voor minder populaire tijdstippen of dagen reserveert.  Klesman: “Ik durf wel te zeggen dat dit over 10 jaar de norm zal zijn.”

Bron: Het Financieele Dagblad.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *