Communicatie


Angelique Klar Algemeen directeur Evenementenhal

Begin dit jaar uitte Nico van der Vegt zijn frustraties in RekreaVakkrant over de versnippering van diverse recreatie vakbeurzen die Nederland momenteel kent. Hij pleitte voor een beter contact tussen de beursorganisator, toeleveranciers en eindverbruiker. Kort na het verschijnen van het artikel zat ik bij Nico en zijn echtgenote aan de eetkamertafel onder het genot van een vers bakkie koffie te luisteren wat er allemaal speelt bij onze trouwe exposant. Want dat is hij – hij en vele anderen.
Als ondernemer, in welke branche dan ook, ben je verplicht om naar je klanten te luisteren. Te horen wat men waardeert en waar men zich aan stoort. Het was snel duidelijk. Nico had inmiddels veel reacties ontvangen van anderen die zijn frustratie deelden. Men wil grote vakbeurzen die aansluiten op de behoefte van de ondernemer. De behoeften zijn verschillend – de één investeert in een beurs om te netwerken met bestaande klanten, de ander is op zoek naar nieuwe klanten en sommigen zoeken een combinatie van beiden. Ik vertelde Nico over de ontwikkelingen binnen Evenementenhal en de koers die wij voor ogen hebben ten aanzien van de recreatie vakbeurzen. Hoewel Nico enthousiast reageerde, verweet hij mij en mijn team dat wij niet goed communiceerden. Tja – hier moeten we de hand in eigen boezem steken… hij heeft gelijk! 
Wij organiseerden tot vorig jaar in Hardenberg, Gorinchem en Venray de Recreatie Vakbeurs die qua concept en inhoud op alle drie de locaties identiek waren. Uit enquêtes en gesprekken met exposanten bleek dat men wisselend tevreden was over de kwaliteit van de beurzen. We hebben medio 2015 besloten om de beurzen een eigen positionering te geven. De beurs in Hardenberg – het mekka van overnachtingsrecreatie – zou zich met name richten op de verblijfsrecreatie. De beurs in het zuidelijk gelegen Venray, waar met name de dagrecreatie sterk vertegenwoordigd is, zou gepositioneerd worden als de vernieuwde vakbeurs voor de dagrecreatie. De beurs in Gorinchem, die sowieso al samengevoegd was met de horeca vakbeurs zou zich met name richten op de gastvrijheidssector (een combinatie van dagrecreatie en verblijfsaccommodaties). Om dicht bij de behoefte van onze exposanten te blijven, werd medio 2015 de eerste adviescommissie opgestart. De eerste bijeenkomst vond plaats in Venray. De adviesgroep bestond uit een exposant van de gemeente Venray (belast met toerisme & recreatie), een bezoeker uit de horeca, een mediapartner en een afgevaardigde vanuit de KHN. Nadat de vakbeurzen een eigen positionering hadden gekregen, werd het salesproces van de vakbeurzen opgestart. Jammer genoeg was dit eveneens het moment dat er ook interne uitdagingen ontstonden. Twee medewerkers gingen met zwangerschapsverlof, een medewerker viel langdurig uit en twee anderen verlieten Evenementenhal. Dit zijn uitdagingen die ieder bedrijf wel kent, maar voor het opzetten van goede vakbeurzen was de timing behoorlijk uitdagend. Met de personele onderbezetting verdwenen tijdelijk de directe lijnen naar onze achterban. Achteraf zien we; in communicatie zijn we tekortgeschoten.
Inmiddels hebben wij iedereen weer aan boord. Marije van Loenen en Marit Roddenhof, onze langjarige beursorganisatoren, zijn inmiddels gelukkige moeders van gezonde kinderen en teruggekeerd binnen het bedrijf. Verder complementeren Tom Verbeek en Mariette Mulders het team. Tom heeft in het afgelopen jaar reeds alle Horeca & Recreatie vakbeurzen gedraaid en is inmiddels een bekend gezicht. Mariette is eveneens een langjarige medewerker met beurservaring in de horecasector. Aangesterkt met een kundig marketingteam, zijn we weer op volledige oorlogssterkte. Daarnaast hebben wij voor alle drie de Evenementhal locaties en de drie type beurzen een adviescommissie in het leven geroepen die ons helpt om de beurs nauw te laten aansluiten op de behoeftes vanuit de markt. Voor de Recreatie Vakbeurs in Hardenberg staan de volgende adviseurs aan onze zijde: Nico van der Vegt (Refac Recreatietechniek), Gerrit Hengstman (Van Keulen Mobielbouw), Rick Janssen (Camping De Belten), Jan Olthof (Uitgever RekreaVakkrant), Sander Maassen (BOER Speeltoestellen) en Nicole Diepeveen (Xandrion).
Alle vakbeurzen zullen naast een veelvoud aan exposanten ook voorzien worden van een gedegen en bij de markt aansluitend kennisprogramma. Dit programma speelt in op actuele problematieken, vernieuwingen in de branche of actuele zaken. Evenementenhal zal afhankelijk van het onderwerp en de expertise diverse partners hiervoor benaderen.
De adviescommissie voor de Recreatie Vakbeurs in Hardenberg is op 15 april jl. weer bijeenkomen. Met enthousiaste ideeën over de aanpak van de Recreatie Vakbeurs. Wij staan in ieder geval weer klaar om deze om te zetten in concrete beursplannen en acties! Na afloop hiervan zal ik u allen op de hoogte brengen van de ontwikkelingen.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *