De invloed van vooruitgang

column Zeeland, Bjorn
Bjorn Amys branchemanager recreatie DELTA / ZeelandNet bamys@delta.nl

Vanwege mijn werk kom ik natuurlijk bijna dagelijks over de vloer bij ondernemers die zoeken naar verbetering. Met een paar eenvoudige stappen is vaak al helder waar de verbeterpunten liggen. Meestal zie ik ondernemers zelf van alles in werk stellen of zijn technische dienst medewerkers bezig met het onderhoudt van alles wat met multimedia te maken heeft. Anderen hebben het volledig uitbesteed aan externe bedrijven.
De afgelopen weken voelde ik me een beetje zoals mijn eigen klanten. We zijn thuis een gezin met 4 personen. Mijn vrouw en ik hebben twee zoontjes. Een van 5 en een van 8. Doordat ik van nature zelf al erg geïnteresseerd in alles wat met ICT te maken te maken heeft, loop ik vaak vooraan met het proberen van nieuwe snufjes. Door mijn enthousiasme hierover proberen mijn kinderen dan ook van alles.
Een van mijn projecten was WiFi dekking door het hele huis en tuin realiseren. Ik heb aan de voorkant mijn internetverbinding vergroot naar 60Mbit/s, dit volstaat voor nu. Vervolgens een goede router die voldoende rekenkracht heeft voor al het verkeer wat er doorheen moet te kunnen verwerken. Om volledige WiFi dekking te realiseren heb ik extra accespoints geplaats. In de meterkast staat onze netwerkschijf die ook dienst doet als server voor multimedia, foto’s, video’s, bestanden en beveiligingscamera. Per TV hebben we een mediaspeler die online diensten zoals Netflix kan weergeven. Doordat het allemaal nogal snel is uitgebreid met allerlei apparaten zoals tablets, smartphones en verschillende mediaspelers, is het aantal mogelijke problemen ook toegenomen. Omdat onze kinderen niet altijd op internet mogen, hebben we hier een soort automatisch rooster voor gemaakt. De router ziet wie er, wanneer online wil. Dit wordt vervolgens automatisch toegestaan of geblokkeerd. Hetzelfde geldt voor ons gastnetwerk. Doordat er dus steeds meer verschillende apparaten verbinden met de WiFi en online content ophalen, neemt ook het risico toe op problemen.
Zo had ik recent dus een minder presterende router in mijn netwerk hangen. Opvallend genoeg was dit na een firmware update. Terwijl ik op mijn werk was, kreeg ik een berichtje van onze oudste: “mijn TV doet het niet.” Ok, ’s avonds even gekeken. Niets bijzonders gevonden. Echter, de daarop volgende dagen begon de ellende. Via allerlei wegen wisten mijn gezinsleden me te vinden. Neflix doet het niet, het internet is traag, Minecraft werkt niet. De mediaspeler ziet de netwerkschrijf niet, Youtube doet het niet, whatsapp werkt niet, enz, enz.. 

’s Avonds na het werk, ging ik als ware TD’er met zaklamp gewapend, stukje voor stukje mijn gehele netwerk langs. Kabel voor kabel voor kabel, stekker voor stekker, laag voor laag heb ik alles gecontroleerd. De stap daarna was toch de hardware zelf onder de loep nemen. Na een aantal dagen puzzelen en uitwisselen van bepaalde componenten bleek het toch mijn router te zijn. Deze heb ik nu vervangen en de rust is wedergekeerd. Ik heb geen klagende gebruikers meer aan mijn balie staan. Nu valt het natuurlijk niet te vergelijken, maar begrijpen doe ik het wel.

close

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *