Een nieuw jaar, een nieuwe markt

column-spelen-ilse
Ilse van der Put 
 bendeleider NSGK Speeltuinbende www.speeltuinbende.nl

Hoera, iets nieuws! Als bendeleider van de Speeltuinbende ben ik altijd opzoek naar innovaties. Nieuwe dingen die maken dat kinderen met een beperking makkelijker én vanzelfsprekender gewoon mee kunnen spelen. Dat kan van alles zijn: een nieuw speeltoestel, een nieuwe samenwerking, een nieuwe app of een verrassende combinatie daarvan. Om nieuwe dingen te spotten ga ik graag naar beurzen. Zo kon u me in november vinden op de Recreatievakbeurs in Hardenberg. Ik heb met heel wat ondernemers gesproken, misschien ook wel met u.

Innovatie zoeken
Speuren naar innovatie op het vlak van Samen Spelen betekent vooral zelf connecties maken. Met de ondernemer praten, het product of dienst bekijken. Al pratend en snuffelend vielen me twee dingen op:

  • Ondernemers zijn nieuwsgierig naar de doelgroep ‘gezinnen met een kind/ouder/grootouder met een beperking’. Logisch, het is een grote groep en bovendien een groep die in Nederland nog veel te weinig aandacht krijgt en dus is het een potentiële groeimarkt!
  • Ondernemers zijn nieuwsgierig maar weten weinig van deze doelgroep, zijn daardoor terughoudend of maken keuzes waar de doelgroep niet op zit te wachten.

De ondernemers waar ik mee sprak onderschreven deze observaties. Een mooi voorbeeld is de rolstoelschommel. Veel mensen denken dat het plaatsen van een rolstoelschommel in de speeltuin het summum is van het geven van aandacht aan de doelgroep. Dat blijkt niet het geval. Natuurlijk is het leuk om te kunnen schommelen als je in een rolstoel zit maar het is veel leuker om samen met andere kinderen te schommelen! Een vogelnestschommel geeft echt samenspeelplezier een rolstoelschommel niet.

Innovatie vinden
Kennis van de doelgroep is essentieel voor innovatie. En niet alleen luisteren naar wat kinderen, ouders en grootouders willen, maar vooral ook weten wat ze nodig hebben. Denk aan Ford en de ontwikkeling van de auto. Later zei hij daarover: Alleen luisteren naar wat mensen willen was niet genoeg voor het ontwikkelen van een auto. Als ik dat gevraagd had, hadden ze gezegd: we willen een sneller paard. 

Aan de slag!
Wil je deze nieuwe markt betreden dan is kennis nodig en inzicht in wat deze groep nodig heeft. De Speeltuinbende brengt gezinnen en ondernemers bij elkaar. We bieden ondernemers de kans gezinnen te observeren en helpen ondernemers in gesprek te gaan met kinderen, ouders en grootouders. Dat kan door middel van een test of door de Speeltuinbende (ouders, kinderen, experts) uit te nodigen mee te denken in een brainstorm. 

Resultaat
En net zoals Ford niet met een sneller paard kwam maar met iets totaal nieuws (een auto), ontstaan er door contact tussen eigenaren/leveranciers van speelplekken en de Speeltuinbende ook nieuwe dingen. Een mooi voorbeeld is SAM. SAM is ontstaan uit een proces dat begon met het idee een speeltoestel te ontwikkelen waar alle kinderen mee kunnen spelen. Maar SAM is uiteindelijk helemaal geen speeltoestel geworden! Kinderen met een beperking bleken vooral behoeften te hebben aan hulp om zelfstandig te kunnen spelen op bestaande speelplekken. SAM speelt in op die behoefte. SAM is het betrouwbare en herkenbare speeltuinvriendje dat álle kinderen welkom heet op de speelplek. SAM helpt kinderen met en zonder beperking om zelfstandig en op verschillende manieren, nieuwe en bestaande speelplekken te ontdekken.
Ook zin om nieuwe markt te ontdekken? Neem contact op en we gaan samen op ontdekkingstocht!

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *