FusionTime

column-trends-Goof
Goof Lukken Oprichter www.vrijetijdskennis.nl en HBO-docent bij Academie voor Toerisme en special track Attractions & Temee Park Management bij NHTV internationaal hoger onderwijs, Breda.

In een ander artikel in deze RekreaVakkrant kunt u lezen dat ik FusionTime als één van de belangrijkste VrijetijdsTrends voor 2014 zie. In deze column ga ik graag dieper in op de betekenis van deze trend voor u als ondernemer. In 2014 mixen we onze vrije tijd steeds meer met werk en andere verplichtingen. Gratis WIFI is in onze vrije tijd onmisbaar (en dus een basisvoorziening) geworden, net als de smartphone en tablet. Deze worden ook steeds vaker onderdeel van onze vrijetijdsbelevingen. In hoeverre is uw site al ingericht op tablets en smartphones? En heeft een goed dekkend WIFIbereik? Maar ook het aanbod mixt zich, een camping richt zich niet alleen op kampeerders maar ook op mensen die een verhuuraccommodatie of een dagje weg zoeken. U moet de consument dus steeds meer als een kameleon zien. De behoeften van de gast ‘verkleuren’ soms met de dag. De ene keer is de wens van het kind leidend en wil uw gast binnen- en buiten kunnen spelen. De andere dag wil de gast eens shoppen of juist een bezienswaardigheid bezoeken. Uw bedrijf moet dus mee in deze Fusiontrend. Betekent dit dat u veel moet investeren in diverse voorzieningen? Niet direct. U moet uw WIFI en mogelijkheden om werk en vrije tijd te combineren op orde hebben. Dat kan zijn dat u een soort van flexibele werkplek in uw receptie of horeca maakt waar gasten ‘even kunnen werken’. Daarnaast mixt u uw eigen aanbod van dag- en verblijfsrecreatie met dat van andere aanbieders. Kortom wat u zelf niet in huis heeft, moet u in uw eigen netwerk wel hebben. Zo stuurt u de gast in zijn ‘kleur’ keuze. Mogelijk is daarin zelfs een goed businessmodel te vinden waarin u, uw gast naar een andere ondernemer of onderneming verwijst en u daar samen van profiteert. Eigenlijk neemt u de functie van de huidige VVV over en wordt de conciërge functie van het luxe hotel. In deze hotels zit in de lobby een bureau met ‘het mannetje dat alles weet en regelt’. Deze persoon is servicegericht en kan de kleur van de kameleongast direct ‘lezen’. Bovendien geeft hij (of zij) persoonlijke aandacht en ‘op maat’ advies. Kortom u moet in 2014 goed mixen, ik wens u een succesvol Fusionjaar! 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *