Geen opvolging

column-makelaar-Adri

Adri Mijnheer Van de Loosdrecht Recreatie Bedrijfsmakelaars
column-makelaar-Henk-Jan

Henk-Jan Kruidenier Van de Loosdrecht Recreatie Bedrijfsmakelaars

Een veel voorkomende reden voor verkoop kan zijn dat er geen opvolging is voor het bedrijf. Kinderen hebben een andere studierichting gekozen, hebben een andere baan, of hebben jaren meegekeken in de keuken van uw bedrijf en besluiten bewust een andere weg te kiezen. En omdat mensen verschillend zijn kan het tenslotte ook zijn dat het geen ondernemers zijn zoals uzelf. Wanneer u wel overdraagt binnen de familie zijn daarvoor allerlei fiscale faciliteiten en kunt u het bedrijf overdragen zonder dat kinderen helemaal afhankelijk zijn van externe financiering. Familiebedrijven zijn zo in staat hun kapitaal ‘door te geven’ aan de volgende generatie. Hierbij valt op dat wanneer de bankfinanciering afneemt of er niet meer is, er in toenemende mate geïnvesteerd kan worden in de eigen onderneming. Dit verklaart enerzijds het succes maar anderzijds ook de kwetsbaarheid wanneer de ketting doorbroken wordt.
Wanneer er dus geen sprake is van opvolging zal al gauw een overname door een derde, verkoop dus, het alternatief zijn. Hoewel er misschien meerdere kandidaten zijn die u als beoogd opvolger ziet, bijvoorbeeld vanwege ervaring binnen het bedrijf of als gevolg van een afgeronde studie, zal financiering op enig moment de blokkade zijn.
In veel gevallen worden dan investeerders genoemd en ook crowdfunding is veel gehoord alternatief. Maar wanneer we kijken naar de successen van crowdfunding zijn deze veelal nog van toepassing op snelle startups die in korte tijd succesvol zijn en met oog op een op te starten productieproces korte vermogensbehoefte financieren. Banken stellen ook sneller voor om buiten de bancaire financiering geld aan te trekken van derden of investeerders. Ook investeerders willen op termijn ook graag rendement van hun uitgeleende geld. Hun verdienmodel wijkt daarin niet af. Daarbij komt dat ze veelal in ruil voor het risico een stuk zeggenschap willen in het bedrijf waarbij naarmate de investering groter wordt de kans dat men meer dan de helft van de aandelen wenst toeneemt. Daarmee ben je als ondernemers je zeggenschap feitelijk kwijt. Belangrijker is nog dat in een dergelijke situatie het rendement leidend wordt en het bedrijf daarmee wordt uitgewrongen tot de laatste euro eruit rolt. Dat is volstrekt tegenstrijdig aan het feit waarom het rendement in een recreatiebedrijf doorgaans zo laag is; de ondernemer investeert iedere verdiende euro in zijn bedrijf om de gast jaarlijks te kunnen blijven verassen en interesseren voor een verblijf op zijn recreatiebedrijf. Hij of zij gaat voor continuïteit en is ondernemer in zijn bedrijf en dat is een wezenlijk andere positie.
En daarmee is de financiering door middel van crowdfunding en investeerders niet zo vanzelfsprekend als wellicht in andere bedrijfstakken gebruikelijk is.
Aankoop en ontwikkeling van een recreatiebedrijf worden gedaan voor de lange termijn en investeringen zullen noodzakelijk blijven waardoor het direct rendement laag is. En daarmee komen we uit bij de koper die direct in staat is om liefst het merendeel van de aankoop zelf te financieren uit beschikbare middelen. Als recreatiebedrijfsmakelaars weten we als geen ander hoe klein deze groep is naarmate de omvang van de investering toeneemt. Hierin ligt ook een van de belangrijkste taken voor onze opdrachtgever. Het vinden van een partij die mogelijk zelfs zonder voorbehoud van (bank)financiering in staat is een dergelijke aankoop te doen.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *