Virtual Reality en Augmented Reality

column-trends-Goof
Goof Lukken Oprichter www.vrijetijdskennis.nl en
senior lecturer Attactions & Theme Park Management, leisure & tourism bij de Academie voor Toerisme, NHTV

Gedurende mijn laatste vakantie had ik het genoegen om de opening van het eerste (en direct grootste) VR-experience center (Enversed) in Eindhoven mee te mogen maken. Een nieuw soort attractie waarbij de technologie een belangrijke rol speelt. Het gamen kreeg een nieuwe dimensie doordat ik in virtuele wereld kon spelen. Diezelfde week mocht ik de (betaversie, of wel testversie) van de Hololens van Microsoft testen bij onepoint. Deze ‘bril, voegt aan mijn realiteit hologrammen toe. Ik krijg dus op mijn bril diverse zaken geprojecteerd die mij extra informatie (bijvoorbeeld van een website of elders van het internet worden gehaald) of beleving (een hologram bijvoorbeeld) geven. Dit is de nieuwe term augmented (bijgevoegde/toegevoegde) reality (AR). De ontwikkelingen van deze technologieën gaan steeds sneller. In de komende jaren gaan VR/AR een nieuw medium worden dat we in onze sector kunnen gebruiken. Ik denk hierbij aan drie momenten gedurende de guest journey. Ten eerste vooraf. In onze promotie en communicatie kunnen we alvast voorproefjes van onze real life beleving sturen naar de gast. Vervolgens als de gast daadwerkelijk bij ons is, kan VR of AR een toegevoegde beleving bieden aan de gast. Daarnaast helpen deze media de gast te ontzorgen doordat informatie makkelijk en belevenisvol aan hem/haar gepresenteerd wordt. Tijdens deze beleving heeft ieder medium zijn voor- en nadelen. Bij VR is de beleving nog steeds erg individueel, maar wel erg intens. De AR/hololens biedt mogelijkheden om socialer en meer interactief aan belevingen deel te nemen. Het gevaar hierbij is dat de mogelijkheden groter zijn dan het gebruik. Ofwel we zullen goed moeten doseren met wat we in de AR aan de beleving toevoegen. In het laatste deel van de guest journey kunnen deze media zorgen dat gasten hun ervaringen delen en wijzen op de gave momenten die zij hebben meegemaakt op uw bedrijf. Ik zou deze nieuwe media en technologieën dan ook goed blijven volgen. Maar beseft u goed, de kracht van onze sector blijft liggen op de real live/life beleving. AR/VR gaat alleen maar meer toevoegen hieraan.

Interessante links:

Enversed.nlOnepoint.nlvr-coaster.comhttps://thevoid.com/www.africabylight.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *