Interactie en persoonlijke beleving

column-trends-Goof
Goof Lukken Oprichter www.vrijetijdskennis.nl en HBO-docent bij Academie voor Toerisme en special track Attractions & Temee Park Management bij NHTV internationaal hoger onderwijs, Breda.

Ik ben net terug uit Orlando, het pretparkmekka van de wereld. Ik was daar met studenten op studiereis. Het doel van de reis was goede voorbeelden te vinden van productiviteit in leisurebranche. Omdat zij bezig zijn met een praktijkopdracht voor de Efteling lag het voor de hand naar Florida af te reizen. Immers zeven van de grootste pretparken ter wereld liggen daar. Wat mij opviel was dat ondanks de massaliteit van deze parken (de stad ontving afgelopen jaar 57 miljoen toeristen die eigenlijk alleen voor de pretparken komen), er steeds meer aandacht komt voor interactie en persoonlijke benadering. Bijvoorbeeld Disney gebruikt diverse digitale technieken om het bezoek fijner en unieker te maken. Via My Magic + kan ik al vooraf via internet ‘fastpasses’ bestellen (die mij een tijdstip geven om de attractie te doen zonder wachten) voor drie topattracties in één van hun parken. Bovendien denkt de digitale bijhorende app (op basis van mijn profiel) automatisch na over welke andere shows passen in mijn ‘rooster’ voor de dag. De bijhorende app op mijn smartphone doet de rest. Disney heeft overal flitsende en gratis Wi-Fi in de parken. De app bevat plattegronden, mijn eigen rooster en actuele wachttijden. Service ten top en voor Disney erg waardevolle marketing informatie. In de vernieuwde attractie Testtrack beleefde ik een unieke persoonlijke beleving (overigens geheel gesponsord door  het automerk Chevrolet). Allereerst mocht ik mijn eigen conceptcar ontwikkelen. Ik kon diverse keuze maken, welk type hoe zuinig de motor moest zijn, welke uiterlijke zaken ik aan de auto wilde veranderen. Dit persoonlijke design werd gekoppeld aan mijn entreeticket. Vervolgens mocht ik plaatsnemen in een testvoertuig waarin naast mijn ontwerp dat van drie andere gasten werd upgeload. We gingen in diverse tests doen met onze drie ontwerpen. Per test was er de uitslag welk ontwerp het beste was. De attractie eindigt met de snelheidstest (een achtbaanrit) en vervolgens kon ik op het scherm met resultaten vergelijken met die van de twee anderen en van alle andere testritten op de dag van bezoek. Interactie ten top! Bovendien nodigt deze personalisering enorm uit om de attractie vaker te doen en verschillende ontwerpen te testen. U zult als ondernemer dus ook moeten gaan nadenken over digitale oplossingen maar vooral over hoe u deze slim kan inzetten. Denk eens na over waar u het uw gast makkelijker kunt maken? En op welke momenten zorgt u voor een persoonlijke beleving of interactie?

Meer lezen en weten over My Magic + surf naar:   https://disneyworld.disney.go.com/plan/my-disney-experience/my-magic-plus/ 

en op mijn site www.vrijetijdskennis.nl/blog vindt u filmpjes van de nieuwe attractie Testrack.

close

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *