Nederlandse superjachtcluster

Met een wereldwijd marktaandeel van 19,1% – een stijging van ruim 7% ten opzichte van 2014 – is de Nederlandse superjachtbouw succesvoller dan ooit. Volgens de gegevens van SuperYacht Times waren de Nederlandse werven verantwoordelijk voor een kwart van alle superjachtleveringen in 2015. Ze leverden 22 superjachten op met een totale waarde van circa € 1,18 miljard. Dit komt neer op een gemiddelde van € 54 miljoen per jacht, het dubbele van de gemiddelde waarde wat wereldwijd gebouwd wordt (€ 26,7 miljoen). De leden van de HISWA Holland Yachting Group nemen het voortouw. Het Nederlandse samenwerkingsverband van superjachtwerven en toeleveranciers had 24 superjachten met een gemiddelde lengte van 56 meter in de orderportefeuille in 2015. Dit is een stijging van 26,3% ten opzichte van 2014. In 2015 werden 22 superjachten opgeleverd, zes meer dan in 2014, ofwel een stijging van 37,5%. De totale lengte van de opleveringen van 2015 geeft Nederland een marktaandeel van 19,1% wereldwijd, een stijging van meer dan 7% ten opzichte van 2014.

Positieve ontwikkelingen
Voor 2016 is de prognose dat er 25 opleveringen plaatsvinden met een totale lengte van 1.425 meter. “Dit zijn indrukwekkende cijfers. Het Nederlandse superjachtcluster van werven en toeleveranciers blijft groeien en wordt sterker en sterker”, zegt Jeroen Sirag, export manager van HISWA Holland Yachting Group. “De Nederlandse handelsgeest en het vakmanschap op het gebied van scheepsbouw, opgebouwd vanaf de VOC-tijd, dient als basis voor de status van de huidige Nederlandse superjachtbouw.”  Sirag denkt tevens dat de nieuwe marketingcampagne ’Think Yachts, Think Holland’ zijn vruchten afwerpt. De campagne startte begin 2014 en heeft als doel de  40 Nederlandse bedrijven sterker te positioneren op internationale markten om zo de  export te bevorderen. De campagne kent drie pijlers; ambacht, innovatie en creativiteit. “Wij willen ervoor zorgen dat de diverse doelgroepen overwegen een superjacht of aanverwante producten aan te schaffen, ze eerst denken aan Nederland. Ik ben ervan overtuigd dat het Nederlandse superjachtcluster wereldwijd leider blijft in de komende jaren.” Ook de Nederlandse toeleveranciers maakten positieve ontwikkelingen door. Uit onderzoek blijkt dat 61% van de toeleveranciers de eerste helft van 2016 een verdere verbetering verwacht ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Verder is opvallend dat Amels, Feadship, Hakvoort en Mulder Shipyard hun grootste projecten opleverden in 2015. Andere werven zoals Holland Jachtbouw, Heesen, Oceanco en Royal Huisman investeerden flink in hun faciliteiten om groei te realiseren en nieuwe contracten te verzilveren.

Klik hier voor informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *