Nieuwe waarden?

column-trends-Goof
Goof Lukken Oprichter www.vrijetijdskennis.nl en HBO-docent bij Academie voor Toerisme en special track Attractions & Temee Park Management bij NHTV internationaal hoger onderwijs, Breda.

Onlangs vond één van de grootste beurzen in onze branche, de European Attractions Show (EAS), plaats in Amsterdam. De RECRON organiseerde er een bijeenkomst over de toekomst van de verblijfsrecreatie. Eén van de sprekers was mijn collega en lector productiviteit Han Verheijden van NHTV. Zijn boodschap was dat we (vooral) het kamperen opnieuw moeten uitvinden. We moeten het product nieuwe waarden gaan geven voor de huidige consument. In deze column geef ik u vast vier denkrichtingen, want de tweede oproep van Verheijden was een ‘denktank’ op te zetten voor de branche die met deze waarden aan de slag kan. Als eerste richting denk ik aan ‘natuurbeleving’. Hierbij is de belangrijkste waarde: ‘verblijven in mooie natuur’, ‘dicht bij de natuur staan’ en ‘uitvalsbasis om mooie natuur te verkennen’.  De tweede waarde kan zijn ‘luxe’: Hierbij gaat het om kamperen met alle gemakken van thuis. Dus de kampeermiddelen zijn er al, men heeft privé sanitair en er zijn veel voorzieningen voor vermaak en ontspanning op het terrein. De derde denkrichting  richt zich op het ‘ontmoeten’. Tijdens een kampeervakantie is er weer tijd voor het gezin of de familie en vrienden. Tijd voor echte gesprekken, samen dingen doen en aandacht voor elkaar. Ook zou bij deze waarde gedacht kunnen worden aan het leren kennen van elkaar. Zo kan het een teambuildingsactiviteit voor een bedrijf of organisatie zijn. Maar er kan ook aan ‘daten’ voor singles worden gedacht. Mogelijk is deze ook nog te combineren met ‘disconnected’. Even helemaal offline. Dus geen digitale input maar weer terug naar de rust van vroeger, zonder smartphone, internet, werk en tv. Tenslotte is er de waarde van ‘prijsbewust’. Kamperen is een goedkoop alternatief voor overnachten. Deze waarde wordt nu vooral ingezet bij grote muziekfestivals, maar zou ook een kans maken op de normale consumentenmarkt . Deze denkrichtingen zijn slechts een start, er zijn ongetwijfeld vele andere waarden te ontdekken en benoemen. Mocht u willen deelnemen aan een verdere uitwerking van de ‘denktank’ zoek dan contact met Han Verheijden via verheijden.h@nhtv.nl.

close

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *