Ongewenst jubileum: één jaar corona

Grote financiële zorgen bij horecaondernemers na één jaar corona

Het kabinet is aan zet om het vertrouwen van ondernemers terug te winnen
Hetis één jaar geleden dat eet- en drinkgelegenheden hun deuren moesten sluiten; clubs moesten enkele dagen eerder al dicht. Horecaondernemers verkeren in zwaar weer. De vaste lasten lopen door, terwijl er geen tot nauwelijks inkomsten zijn. Uit representatief onderzoek van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) onder haar leden blijkt dat horecaondernemers grote financiële zorgen hebben, interen op bedrijfsreserves en privévermogen en zich zorgen maken over de personele bezetting als de horeca straks weer open mag. Ondernemers geven het kabinet een onvoldoende voor het coronabeleid en vragen om een verlaging van de werkgeverslasten voor de komende drie jaar en een gedeeltelijke kwijtschelding van schulden aan de overheid voor een goed herstel van de horeca. KHN roept het kabinet daarom op horecaondernemers met terugwerkende kracht voor 100 procent te compenseren en op korte termijn branchebrede versoepelingen volgens de KHN routekaart door te voeren.
 
Meer versoepelingen en volledige compensatie zijn noodzakelijk
KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Op dit punt is het noodzakelijk dat het kabinet zowel ondernemers als ook de samenleving weer ruimte biedt. Horecaondernemers hebben het heel zwaar. Daarom is het echt noodzakelijk dat ondernemers consequent, volledig én met terugwerkende kracht worden gecompenseerd. Na een jaar corona, waarvan de horeca 7,5 maand – in veel gevallen zelfs een jaar – gesloten is, kun je ondernemers niet laten barsten met een gedeeltelijke vergoeding. KHN zet daarom de strijd voor meer perspectief voor alle horecasectoren, een snelle, verantwoorde heropening en meer financiële steun onverminderd door.”
 
KHN zet in op:
• 100 procent vergoeding voor NOW en TVL. Vrijdag 12 maart jl. heeft kabinet besloten de TVL te verhogen naar 100 procent vanaf het tweede kwartaal. KHN strijdt voor een volledige compensatie (100 procent) van de schade die horecaondernemers geleden hebben door de coronamaatregelen. Middels een bodemprocedure zet KHN in op een schadevergoeding met terugwerkende kracht en een spoedvoorziening om als horecabranche zo snel mogelijk weer open te kunnen.
• Een concreet post-corona herstel plan – waarin ook wordt gekeken naar de schuldenlast – om te voorkomen dat (meer) ondernemers failliet gaan en om te zorgen voor een toekomstbestendige horecabranche.
Grote financiële zorgen
Als de besmettingscijfers dalen, dan komt er mogelijk binnenkort wat meer ruimte – in eerste instantie voor de terrassen – waarmee er langzaam maar zeker een beetje licht aan het eind van de tunnel komt. Door o.a. een verbetering van de steunpakketten, zien we dat de onzekerheid over het voortbestaan van het bedrijf sinds november enigszins is afgenomen. In november gaf 23 procent aan zeker wel te overleven. Dat is nu gestegen naar 37 procent. Wel geeft nog ruim 67 procent van de horecaondernemers aan grote financiële zorgen te hebben; een schrikbarend getal.
 
Omzetverlies horeca ongekend
Ruim 10 procent van de ondernemers geeft aan nauwelijks mogelijkheden te zien om door te gaan of zelfs te moeten stoppen. Dit zou betekenen dat de branche in het komende jaar ruim 4000 horecabedrijven verliest. Dit komt nog eens boven op het aantal faillissementen van 2020 dat 45 procent hoger was dan in 2019. Daarnaast zijn er volgens het CBS in 2020 470 restaurants gestopt, ongeveer 10 procent meer dan een jaar eerder. Ook stopten 450 cafetaria’s, lunchrooms, snackbars, ijssalons en andere eetkramen. Horecaondernemers hebben te kampen met enorme omzetverliezen en rapporteren in 2020 een omzet die gemiddeld 53 procent lager is dan in 2019. Ook heeft deze financiële situatie zijn weerslag op het privéleven van ondernemers. Als gevolg van de crisis ervaart 86 procent van de ondervraagde ondernemers een daling van het privé inkomen. Meer dan een kwart geeft aan dat het inkomen nu beneden het minimum inkomen is gedaald.
 
Ondernemers teren in op reserves en privé vermogen – circa 5 miljard aan eigen geld ingezet
Vrijwel alle ondernemingen (97 procent) maken gebruik van een of meerdere steunmaatregelen van de overheid. De TOGS- en TVL-regelingen worden het meest gebruikt, gevolgd door de NOW- regelingen. Naast de steunmaatregelen spreekt 83 procent van de respondenten de ondernemingsreserves en/of het privévermogen aan om de crisis te doorstaan; 51 procent benut beide bronnen, 18 procent gebruikt alleen bedrijfsreserves en 13 procent spreekt alleen het privévermogen aan. Bedrijven tot en met vijf medewerkers hebben in totaal gemiddeld ruim €32.000 eigen middelen geïnvesteerd en bedrijven met meer dan 100 medewerkers gemiddeld €900.000. Alles om de zaak overeind te houden en personeel in dienst te kunnen houden. Maar de rek is er bij veel bedrijven, ook bij sommige ketens, uit.
 
Zorgen om personele bezetting. Investeer in een goed team
Door de coronacrisis hebben veel horecaondernemers afscheid moeten nemen van hun personeel. Gemiddeld hebben horecaondernemers 42 procent minder personeel in dienst dan voor de eerste lockdown. Ruim 30 procent heeft, mede dankzij de steunmaatregelen, nu nog evenveel mensen in dienst. Ondernemers geven aan zich zorgen te maken over de personele bezetting als de horeca straks weer open is; 37 procent geeft aan dat het niet mee zal vallen genoeg mensen te vinden en 21 procent denkt zelfs dat er tekorten zullen ontstaan. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Het wordt een lastige tijd, daarom blijft goed werkgeverschap in de komende periode cruciaal. Je medewerkers dragen je zaak en zorgen voor de beleving die gasten zoeken.”
 
Kabinet aan zet om vertrouwen horeca terug te winnen
Horecaondernemers geven het kabinet een onvoldoende (gemiddeld een 5) voor het coronabeleid. Als de horeca weer ‘open’ kan, blijven veel bedrijven achter zonder reserves en/of met een grote schuldenberg. Volgens de ondernemers zijn een verlaging van de werkgeverslasten voor de komende drie jaar en een gedeeltelijke kwijtschelding van de schulden aan de overheid cruciale verbeterpunten om hen te helpen bij het herstel van hun financiële situatie.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *