Blijf leren

De analfabeten van de 21ste eeuw zullen niet degenen zijn die niet kunnen lezen en schrijven, maar degenen die niet kunnen leren, afleren en opnieuw leren. Het zijn niet mijn woorden, maar van Alvin Toffler. Hij was een Amerikaanse publicist en futuroloog en is onder meer bekend als trendwatcher in technologische en sociale ontwikkelingen en toch vooral bekend van zijn boek: Future Shock (zeker lezen!).

Tijdens de coronacrisis hebben we het meer dan ooit meegemaakt. Je moet je als eigenaar van een camping of vakantiepark aanpassen aan nieuwe systemen en instellen op nieuwe businessmodellen, die zich vooral online afspelen. De oude modellen met promotie op beurzen, brochures en kortingskaarten zijn definitief afgedaan. 

De tijd om je eraan te laten wennen is er niet. De digitale wereld dendert door en als je ook na deze coronaperiode van meer vraag dan aanbod op de Nederlandse markt wil blijven bestaan (laten we aannemen dat corona een keer de kop in is gedrukt en mensen weer naar het buitenland willen reizen), zal je jezelf eens goed achter de oren moeten krabben of je alles wel op orde hebt op het vlak van digitalisering.

Wie beheert het TikTok-kanaal? Welke Google Ads campagnes lopen goed in welke periode? Op welk systeem draait mijn website? Hoe zorg ik voor een digitaal animatieprogramma? Hoe lopen de reserveringen en de vouchers? Het zijn allemaal zaken die actueler zijn dan ooit.

Zelf heb ik ook veel geleerd in de 12 jaar dat ik nu ondernemer ben. Ik heb dikwijls dingen geleerd die ik nu allang niet meer nodig heb. In de beginperiode van TeamAnimation (toen nog Double-A) was ik een expert in Hyves waarin we groepen jongeren makkelijk per training konden samenbrengen, kennis konden delen en jongeren konden activeren om weer te werken als entertainer. Later wist ik alles van Joomla, omdat we onze websites hierin bouwden en ook heb ik alle ins- en outs van Microsoft Acces geleerd, omdat een stagiaire bij ons had bedacht dat dit wel een goed systeem zou zijn voor onze database van medewerkers (bleek helemaal niet handig, maar toch wel gebruikt voor 2 jaar). 

Sindsdien zijn er vele momenten geweest waarin ik merkte dat mijn zorgvuldig opgebouwde kennis weer overboord kon en niet meer bruikbaar was. Maar daarmee waren al deze talloze uren natuurlijk niet zinloos. Nee, sterker nog: we leren allemaal, we leren af en leren opnieuw. 

De kracht van een social medium als Hyves voor mijn bedrijf, liet mij inzien dat je in een bedrijf als TeamAnimation met dit soort zaken voorop moet lopen. Of het nu Snapchat, TikTok, Podcast of Clubhouse is. Door met Joomla te leren werken, snapte ik hoe een website aan de achterkant werkte en kon ik later Glamping.nl bouwen en door met een database als Microsoft Acces te werken, weten we nu dat we hoe groter we worden telkens weer moeten investeren in databases, systemen en CRM-oplossingen. En met elke leerervaring werd ik ook beter in het verwerven van vaardigheden, iets wat niet altijd makkelijk is voor iedereen…

Ik vergeet nooit meer het moment dat we – jaren geleden – overstapten van Microsoft als digitale omgeving naar Google. Een medewerker heeft nog weken lang afgegeven op de manier van vormgeving, waar de knoppen zaten en dat het toch echt in het oude systeem beter was.

Af en toe denk ik ook aan al die toekomstige toerisme- en recreatiemedewerkers die nu nog bij een ROC of HBO ingeschreven staan. Leren ze wel de juiste vaardigheden om in de recreatie en vrijetijdsindustrie te werken? Maar gelukkig is het doel van onderwijs niet alleen om kennis en vaardigheden bij te brengen. Het gaat er ook om je dat je de mentale tools krijgt om vaardigheden te verwerven, en dat is een vaardigheid die je nooit hoeft af te leren als je telkens blijft leren, afleren en opnieuw aanleert. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *