Op vakantie!

Angelique Klar Algemeen directeur Evenementenhal

Het aflopen weekend dacht ik na over de volgende vakantie. Inmiddels zijn de kinderen 16 en 12 jaar oud. Een vakantie met pretparken hebben we al gehad, kamperen op de boerderij is geen optie meer, maar waar doe ik de kinderen en mijzelf een plezier mee? Tijdens mijn zoektocht kom ik een artikel tegen op booking.com. Een onderzoek naar het gedrag van de consument bij het zoeken van zijn volgende vakantiebestemming. En terwijl ik de resultaten aan het lezen ben, tik ik in gedachten de een na de andere box op mijn checklist af… Nu wil ik niet zeggen, dat ik sta voor het gedrag van alle consumenten, maar kijkt u zelf maar even mee.

 

Onmiddellijke bevrediging 2.0

De reiziger anno 2017 is veeleisend en ongeduldig en wil direct voorzien worden in haar informatiebehoefte. 44% van de ondervraagden verwacht hun vakantie te gaan plannen vanaf de smartphone. Men wil weten waar men naartoe gaat, wanneer, hoe vind ik de voordeligste prijs en, ‘is er WIFI?’ , ‘Waar vind ik de dichtstbijzijnde ATM?’, ‘Welke on-the-go adviezen zijn er voor mij?’ En hoewel er nog steeds (gelukkig!) een categorie is, die niet meedoet aan dit fenomeen staat volgens het uitgevoerde onderzoek vast dat het gebruik van smart, instant message technologieën alleen maar zal groeien. Terwijl ik dit schrijf, kijk ik naast mij en zie twee pubers de grootste schik hebben, met hun smartphone.

 

Vervaging van de grens zakelijk en privé

Volgens mij is deze vervaging al ontstaan met de komst van de mobiele telefoon en het internet. Ik kan mij in ieder geval niet heugen dat mijn vader ’s avonds of in het weekend achter zijn bureau zat – bij mij is dat een ander geval. Ook tijdens vakanties neem ik regelmatig mijn laptop mee en de telefoon sowieso. Maar nu is het bewijs dus ook via een onderzoek geleverd. booking.com heeft ontdekt dat de reiziger van nu ertoe neigt om een zakelijke reis te combineren met een aantal dagen privé – en ja, waarom eigenlijk niet?

 

Avontuurlijker

De reiziger gaat meer dan voorheen nieuwe plaatsen ontdekken en dingen ondernemen. Trekking, abseilen, logeren op een bijzondere locatie. 47% van de ondervraagden geeft aan dat zij graag naar plek willen reizen waar hun vrienden nog niet geweest zijn. Terwijl ik dit lees, denk ik: “Zou het met het krijgen van ‘Facebook likes’ te maken hebben?” Ik vind reizen helemaal geweldig en ontdek ook graag nieuwe plekken – maar het allermeest geniet ik toch zeilend op het water Daar is in de afgelopen 15 jaar niets aan veranderd.

 

Persoonlijke aandacht

Volgens het onderzoek blijkt dat 42% van de respondenten ervoor kiest om niet in een accommodatie te verblijven als er geen vriendelijke medewerkers zijn. 40% geeft aan dat zij geen accommodatie boeken die negatieve reviews heeft op het internet. Hieruit blijkt maar weer dat het om persoonlijke aandacht gaat – niet alleen tijdens het boekingsproces, maar ook tijdens het verblijf en na afloop hiervan. Na het lezen dwaalden mij gedachten weer af naar De Recreatie Vakbeurs – hebben wij al deze trends en ontwikkelingen wel ondergebracht in ons programma? En hoe moet een ondernemer nu met al deze ontwikkelingen rekening houden? In de volgende column zal ik u de tekeningen presenteren en een tipje van de sluier doen ten aanzien van de Trendtour die wij voorafgaand aan de beurs organiseren. Ook deze keer hebben wij weer een aantal ondernemers gevonden die zich op bijzondere wijze onderscheiden van hun collegae, en zij zijn bereid om met u deze ervaringen te delen!

Ik wens u veel succes toe met de opstart van het nieuwe seizoen en graag tot gauw.

close

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *