Transparantie

column-trends-Goof
Email:lukken.g@nhtv.nl Twitter: @gooflukken Ook vindbaar en regelmatig updates op www.linkedin.com

In deze tijd van fake news, ‘alternitive’ facts en ander sociaal media geweld is het van belang om transparant te zijn. Dat betekent dat je als bedrijf goed moet nadenken over je communicatie en welk beleid je kan verantwoorden. Of het nu gaat om je voorwaarden (denk aan de recente case over Mandemakers Keukens en hun 30 % annuleringskosten), of over jouw beleid met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een bedrijf moet tegenwoordig letterlijk een glazen huis zijn. En met name de communicatie met de gast en andere belangrijke doelgroepen moet goed geregeld zijn. Dat kost veel tijd en geld. Maar het kan ook een positief imago opleveren. Engagement is belangrijk! Uit onderzoek van mijn collega Corné Dijkmans (2015) blijkt duidelijk het belang van engagement voor de reputatie van bedrijven. Het gaat dan om klanten en niet klanten. Dijkmans geeft aan: ‘Richt je als bedrijf in je social media activiteiten op een brede consumentengroep en niet te eenzijdig op alleen de huidige klanten van je bedrijf’, Engagement betekent luisteren maar ook ‘de conversatie aangaan’: in recent onderzoek naar de reisbranche van Jeroen Vinkesteijn (gepubliceerd op Travelnext.nl) gebeurde dit amper. Naast de conversatie met de potentiele gast moet je als bedrijf tegenwoordig ook de media actief betrekken. En dat gaat niet meer alleen over de lokale krant. Ook online media zijn van groot belang. Vloggers als de bucketboys en Tim Hofman (BOOS) zijn de nieuwe Pieter Storms (van Breekijzer weet u nog?). Kortom op het moment dat u onverwacht met deze nieuwe media geconfronteerd wordt moet u uw verhaal klaar hebben. Ook actief communiceren van uw bedrijf (via eigen media als de site, YouTube kanaal, twitter of facebook) kan helpen transparant te zijn. Vertel op uw site wat uw beleid is, hoe u met u personeel omgaat, welke milieumaatregelen u neemt of u aan sponsoring doet en met welk doel? Een mooie klus nu u waarschijnlijk uw site weer klaar maakt voor een nieuw seizoen

 

Zie: http://www.travelnext.nl/reiswereld-reageert-amper-meer-op-twitter-vragen-deel-2.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *