Reisgedrag van de Nederlander

 

Ging in 1966 slechts 1 op 3 Nederlanders op vakantie, anno 2016 trekken we er massaal op uit. Gemiddeld gaat 90% van alle Nederlanders minimaal 1x per jaar op reis, met name met de auto en het vliegtuig. We reizen het liefst met partner of gezin en zoeken dan ultieme ontspanning. Een mooie omgeving staat met stip op 1 als onmisbaar element voor een geslaagde vakantie. En wat ziet de toekomstige reiziger als de ultieme reisbestemming? Duurzame bestemmingen en onontdekte plekken op aarde. Veiligheid van de bestemming wordt hierbij steeds belangrijker. Het reisbureau van de toekomst speelt een belangrijke rol door het aanbieden van optimaal maatwerk, tegen een goede prijs. Dit zijn de belangrijkste conclusies van een onderzoek dat D-reizen door DirectResearch liet uitvoeren onder een representatieve steekproef van ruim 1000 Nederlanders in het kader van het 50-jarig bestaan van de reisorganisatie.

Toerisme in beweging
In 50 jaar is er ongelofelijk veel veranderd op het gebied van reizen. Maakte in 1960 30% van de Nederlanders wel eens een uitstapje met de bus naar familie, zee of pretpark, anno nu ligt de wereld open voor de reiziger. Vooral in de jaren ’80 nam het toerisme een vlucht en kwamen intercontinentale reizen op door een toenemende welvaart, meer vrije tijd en goedkope vliegtickets. Dat Nederlanders ‘caravan-fans’ zijn, blijkt niet helemaal te kloppen. Slechts 7% zegt vooral met auto + caravan op pad te gaan, tegen 50% de auto en 35% het vliegtuig.

 Vakantie = ontspanning
Ontspanning is veruit de belangrijkste reden om op vakantie te gaan. Dertigers in hun tropentijd geven aan dat tijd voor elkaar een belangrijke motivator is. 65-plussers zijn het meest ondernemend; zij willen op vakantie ook graag nieuwe culturen en bestemmingen ontdekken. Onmisbaar voor een geslaagde reis is een mooie omgeving, gevolgd door comfort op de accommodatie en strand op loopafstand. Vooral jongeren (21-30 jaar) hechten veel waarde aan een mooie omgeving. De afwezigheid van veel Nederlanders lijkt opvallend genoeg voor velen belangrijker dan de aanwezigheid van WIFI.

Veiligheid wordt prioriteit
In onze niet zo stabiele wereld verwachten Nederlanders dat veiligheid belangrijker zal worden bij het maken van reizen in de toekomst. Vooral 55-plussers denken dat dit aspect in belang zal toenemen. Jongeren tot 30 jaar denken dat we in de toekomst extra waarde zullen hechten aan duurzaamheid en het aantal vakantiedagen dat we te besteden hebben. Duurzame bestemmingen en onontdekte plekken, ver weg van het massatoerisme, worden het meest genoemd als ultieme vakantiebestemmingen van de toekomst. Ruimtevaartreizen zien we, ondanks de recente ontwikkelingen op dat gebied, nog niet zo zitten. “De maan” is met 2% dan ook de minst populaire toekomstige reisbestemming. Als reismiddel voor de toekomst denken we eerder aan een supersnel vliegtuig of electrische auto.

Reisbureau van de toekomst
Voor het reisbureau van de toekomst is een belangrijke rol weggelegd als het gaat om op maat gemaakte reizen. 1 op de 3 Nederlanders ziet dat als onmisbaar. Uiteraard blijven we Hollanders, en staat de laagste prijs op een tweede plek. Ook door het bieden van aparte bestemmingen en ultieme service kan het toekomstige reisbureau zich onderscheiden.

Back to the future?
Een reis door de tijd is voorlopig nog fantasie, maar mocht het zover komen dan weten we al waar we het liefst heen reizen: terug naar onze kinderjaren; liever nog dan naar het heelal in de toekomst. Mannen en jongeren zien een tripje naar de Romeinse tijd ook wel zitten.

 Bronnen:

  • Kwantitatief online onderzoek uitgevoerd door DirectResearch onder een Nederlandse representatieve doelgroep van 18 jaar en ouder (maart 2016)
  • Gouden Jaren, Annegreet van Bergen
  • CBS – ontwikkeling van toerisme vanaf 1950

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *