Social media heeft ook trends: Instagram

column-trends-Goof
Goof Lukken Oprichter www.vrijetijdskennis.nl en HBO-docent bij Academie voor Toerisme en special track Attractions & Temee Park Management bij NHTV internationaal hoger onderwijs, Breda.

Inmiddels zijn we er al gewend dat social media deel uit maken van zowel ons privé als zakelijk leven. Maar ook in het social media landschap zijn trends te ontdekken. We zagen Hyves komen en gaan. Eerder sprak ik op deze plek over Pinterest en over het creëren van passend content over uw bedrijf om ‘in gesprek’ te blijven met uw gasten. Uit recent onderzoek is gebleken dat een goede inzet van social media de klant tot een ‘fan’ van uw bedrijf kan maken. Bovendien is het een mogelijkheid om nieuwe klanten te trekken. Het nieuwste social media platform is instagram. Hierbij gaat het om het delen van beeld met korte teksten. Het is eigenlijk een kruising tussen Facebook, Pinterest en Twitter. Uit het Nationaal Social Media onderzoek van Newcom blijkt dat reeds 1,8 miljoen Nederlanders Instagram gebruiken. Vooral jongeren verplaatsen zich vaker van Facebook en Twitter naar onder andere Instagram. Hiervan is 24 procent tussen de twintig en 40 jaar. De verwachting is dat binnen twee jaar Instagram groter is dan Twitter.  Wat deelt u als bedrijf op Instagram? Het gaat vooral om beeld. Fijn voor de vrijetijdsbranche want wij verkopen juist sfeer en beleving. U kunt dus denken aan mooie foto’s van uw bedrijf of een kijkje achter de schermen. Maar u kunt ook uw gasten betrekken. Koffieketen Starbucks is hierin erg succesvol. Ze ropen hun gasten op hun Starbucks moment te delen. Het succes ligt bij hen vooral in het feit dat juist de Starbucksklanten hun beelden delen. Dit geeft aan dat zij het een hip, trendy en goed merk vinden. Net als bij Twitter en Instagram hangt u zogenaamde hashtags (#) of labels aan uw foto en zo krijgt u volgers. Bovendien maakt u duidelijk op alle andere media dat u gebruik maakt van Instagram door hun logo duidelijk te vermelden. Eventueel kunt u dus een voorstel doen welke hashtags uw gasten kunnen gebruiken als je foto’s van uw bedrijf delen.

Kortom, u moet aan de slag blijven met social media. Maak daarbij bewuste keuzes en denk aan de investering in tijd en geld. Facebook blijft het belangrijkste sociale medium voor u. Belangrijk is daarnaast een juiste keuze te maken voor welke platforms u nog meer inzet en welke informatie en verhalen (content) u deelt via welk platform (Facebook, Twitter, Instagram, enzovoorts). Probeer creatief te zijn en waak voor te veel commercieel content. Wat u doet moet u consequent doen. En meet uw doelstellingen (in volgers, likes, positieve berichten) Komt u er zelf niet uit? Overweeg dan een professioneel bureau of een stagiaire in te schakelen. Opnieuw geldt één advies in ieder geval: claim uw naam op dit nieuwe platform zelfs als u er niets mee doet. Dan kan in ieder geval een ander niet namens uw bedrijf foto’s posten. Voor meer informatie en goede voorbeelden over digitale marketing en social media in de vrijetijdssector verwijs ik u graag naar www.travelnext.nl.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *