Toegankelijkheid, van must tot rendement

Veel potentie
Nederland telt minimaal 2,3 miljoen mensen met een beperking, een grote mogelijke doelgroep voor de gastvrijheidsindustrie. Deze groep bestaat uit mensen met fysieke beperkingen, blinden en doven. Voeg hierbij de steeds ouder wordende generatie van Babyboomers die ook steeds meer worstelen met hun mobiliteit en u heeft een grote markt. Op dit moment werkt de Nederlandse overheid hard aan de ontwikkeling van wettelijke verplichtingen om de gastvrijheidsindustrie toegankelijk te maken (n.a.v. een in 2017 ondertekend verdrag van de Verenigde Naties). Twee redenen voor de gastvrijheidsindustrie om te verdiepen in de kansen en noodzaak tot investeren in toegankelijkheid. Op donderdag 22 november jl. organiseerde Breda University/School een workshop rond dit thema.

De vraag is of de branche al klaar is om deze doelgroep te verleiden?
Wat wil deze doelgroep? Zijn ondernemers klaar voor de wettelijke verplichting om hun bedrijf toegankelijk te maken? De workshop was gericht op de brede gastvrijheidsindustrie, van touroperator tot stadsgids, en van pretpark tot minicampings. De deelnemers gaan naar huis met directe handvatten voor hun bedrijf, bijvoorbeeld hoe Quick wins kunnen implementeren en kunt hoe zij kunnen communiceren met deze doelgroep. In één dag werden ondernemers bij gepraat over de actuele situatie zoals wetgeving, best practices en kansen voor hun bedrijf Opvallend wat dat communicatie een essentiële rol speelt. Zowel Goof Lukken, expert toegankelijkheid van BUAS, als Eelke Kelderman (ervaringsexpert en blogster van Eelkedroomt.nl) gaven hiervan voorbeelden. Goof Lukken “ Mensen met een beperking zijn voor hun bezoek al op zoek naar meer informatie, over voorzieningen, afstanden en sanitair”. Eelke Kelderman vult aan: “Eerlijkheid en voldoende kennis over toegankelijkheid is het meest gewenst. Ik ontvang het liefst detail of specifieke plattegronden en kloppende details. Ik vraag soms veel van een bedrijf maar als zij goed voorbereid zijn, zal de keuze sneller op hen te laten vallen”.

Best pratices
Om de ondernemers te inspireren kwamen er diverse goede voorbeelden voorbij, zoals Het van Gogh Museum die betastbare schilderijen heeft voor blinden, het Drents museum dat een tour ontwikkelde voor dove mensen, en de diverse aangepast plattegronden van bijvoorbeeld de Efteling of paleis T Loo

Rendement
Toegankelijkheid leidt altijd tot meer rendement, zowel in gastbeleving, als in keiharde euro’s. Om de branche tot dromen en realiseren te inspireren nodigde Breda University/Business School ondernemers graag uit in het Droomvlucht Theater van de Efteling. In de Efteling is namelijk een prachtig voorbeeld te vinden van een creatieve oplossing voor mensen met een beperking. De virtuele Droomvlucht wordt ingezet voor mensen die gebruik maken van een rolstoel. Vroeger konden zij (vanwege veiligheidsredenen) niet in deze attractie. Zo kunnen zij toch samen met hun familie van deze topattractie genieten. Ook de aanwezige ondernemers genoten van de experience. Natuurlijk is niet het niet voor ieder gastvrijheidsbedrijf mogelijk om zulke investeringen te doen, maar ook kleine aanpassingen kunnen soms een goede invloed hebben op de toegankelijkheid. Goof Lukken zegt “Ik heb met de ondernemers hun quick wins bepaald. Daarnaast was het vooral de ogen openen. Ondernemers moeten een beleid rondom toegankelijkheid ontwikkelen en daarin keuzes maken.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *