Tsunami van Franse bedrijven

Adri Mijnheer Van de Loosdrecht Recreatie Bedrijfsmakelaars info@vandeloosdrechtrbm.nl

Op dit moment is een zeer opvallende trend waarneembaar waarin Franse recreatieconcerns in ras tempo Nederland lijken te veroveren. Binnen een tijdsbestek van een jaar nemen drie Franse concerns een aantal toonaangevende bedrijven over in Nederland. Op dit moment staat de teller op in ieder geval 6 bedrijven voor het komende seizoen. De concerns Hutopia, Capfun en Siblu hebben Nederland gevonden en meerdere concerns zijn zoekende, waarbij het grootste concern meer dan 100 parken bezit in Frankrijk en ook nog eens een echt familiebedrijf is. Een tendens die in onze beleving grote gevolgen zal hebben in de recreatiebranche en ongetwijfeld andere internationale partijen zal interesseren voor Nederland. De verwachte toenemende vraag naar recreatiebedrijven zal wellicht schaarste gaan veroorzaken, waarbij wel gezegd dat men uitsluitend in toonaangevende en moderne bedrijven wil investeren. Ook zal de ontwikkeling gevolgen hebben voor de concurrentiepositie voor de consument. Achter deze bedrijven zitten enorme marketingapparaten en let wel, 30% van hun bestaande klanten zijn Nederlanders.  Bijkomend voordeel kan zijn dat men de Franse toerist voor Nederland weet te interesseren, wat voor ons tot nu toe een marginale markt is. Het brengt wellicht ook een oud stukje markt weer terug in Nederland omdat deze bedrijven zich onder andere interesseren in de traditionele stacaravanmarkt op jaarstandplaatsen zoals wij die in de jaren ‘70 en ‘80 kenden. Een betaalbare caravan op een vaste plek met als extra verdienmodel een regelmatige inruil hiervan. U kent het vast nog wel: de ondernemers die op een voorterrein hun eigen caravanhandel hadden.  Wat de exacte drijfveer is om in Nederland te investeren is een complex van factoren. Er zijn steeds minder mooie en grote bedrijven voor handen in Frankrijk om over te nemen, men kent de Nederlandse toerist, het klimaat lijkt te veranderen en daarmee is de kans aanwezig dat Nederland als vakantieland aantrekkelijker wordt voor zowel de binnenlandse als buitenlandse recreant. Als marktvolgers zijn wij met u razend benieuwd welke gevolgen dit zal hebben voor de vrijetijdsindustrie in Nederland. 1 ding lijkt ons zeker: beweging in de markt geeft kansen en dat is juist waar wij met zijn allen iedere keer naar op zoek zijn. Wij zien het dan ook zeker niet als een bedreiging, maar juist als een welkome aanvulling op de ons alom bekende markt. Voor degene die een toonaangevend bedrijf heeft en aan overname denkt is deze ontwikkeling een ultieme mogelijkheid, voor degene die zich aan buitenlandse marketing wil optrekken een uitgelezen kans. Wij gaan het kritisch volgen maar wilde u dit zeker niet onthouden.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *