Datadriven

column-trends-Goof

Oprichter www.vrijetijdskennis.nl en senior lecturer Attractions & Theme Parks Management, tourism and leisure bij Breda University of applied sciences (buas.nl)

De term big data kan u niet ontgaan zijn de laatste jaren. Veel bedrijven trachten alles zo veel vast te leggen. Naast NAW gegevens van de gast ook zijn of haar surfgedrag, mogelijk de uitgaven die zij doen of waar ze zich in uw bedrijf begeven. Bijvoorbeeld hoe lang en vaak ze gebruik maken van het zwembad of sanitair.
Laatst hadden we op Breda University een gastcollege van Schiphol. Opvallend was dat zij enorm veel vastleggen over hun gasten. Van het parkeren tot hoeveel mensen gebruik maken van een roltrap. Met deze gegevens kunnen ze grote bezoekerstromen goed managen. Maar ook onderhoud en uitval van bepaalde techniek kan men direct zien. Dat zorgt voor een snelle en ‘op maat’ oplossing van storingen. Ook bij valet parkeren maakt men al foto’s van de auto bij aankomst en weet men dus of de gasten al een krasje of deukje hadden. Daarnaast kunnen zij bepaalde doelgroep direct benaderen. Omdat Chinezen bijvoorbeeld veel geld uitgeven is het belangrijk om hun direct in eigen taal en passend aanbod te verleiden. Met beacons (appartuur die een persoon en zijn gsm op locatie kan benaderen) kunnen speciale aanbiedingen gedaan worden.
Big data kan u dus veel leren over de gastreis op uw bedrijf. Maar het kan u ook helpen uw bedrijf slimmer te managen. Schiphol verwerkt jaarlijks 72 miljoen reizigers. Dus spreken we hier over complexe processen en doelgroepen. Belangrijkste voor uw bedrijf is te weten wat u gaat meten en verzamelen aan data. Maar het allerbelangrijkste is dat u iets met die data doet. Of het nu op structurele basis is, of incidenteel. In het laatste geval kan het goed zijn uw data eens te laten analyseren door onze studenten. Of om op basis van uitkomsten na te denken over nieuwe producten en diensten in een zogenaamde design sprint. Hier komen ideeen naar boven die u mogelijk nog nooit hebt gehad. Zo denkt Schiphol nu na over het verkopen van wasmachines voor dat gasten gaan vliegen. Ik hoor u denken hoe? Maar geloof me, straks kunt u voor u vlucht nog heel veel meer aparte voorstellen verwachten.

close

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *