What’s in a name?

column-trends-Goof
Goof Lukken Oprichter www.vrijetijdskennis.nl en HBO-docent bij Academie voor Toerisme en special track Attractions & Temee Park Management bij NHTV internationaal hoger onderwijs, Breda.

Ik zeg altijd dat marketing voor deel logisch nadenken is. Als je dat combineert met een goede scheut creativiteit en tegenwoordig vooral kennis van de digitale marketing, dan kun je aardig ver komen met je bedrijf. Met logisch nadenken bedoel ik dat je als ondernemer echt kijkt naar waar zit mijn doelgroep. Wie is dat? Op wie wil ik me richten en wie vind mij al?  Vervolgens is het conceptmatig denken van belang. Alles wat je doet moet in lijn zijn met het concept dat je hebt gekozen. Heel belangrijk daarin is de naamgeving van je bedrijf, de producten en diensten. Zeker in het internet tijdperk moet je naam makkelijk te vinden zijn als zoekterm. Of juist zo onderscheidend dat je automatisch hoog scoort. Ik verbaas me er dan ook steeds over dat veel verblijfsrecreatie ondernemers een ingerichte tent een safaritent noemen. Mogelijk kan je juist een onderscheidende naam verzinnen die je koppelt aan de term Glamping. Een term die nu iedereen wel  kent . Zoek dus naar onderscheidend vermogen misschien door de inrichting wat simpel te thematiseren of de tent een andere unieke feature  te geven.  Ik heb in mijn carrière al heel wat unieke namen en concepten mogen bedenken, van Maxi-comfort-tent tot Jungalow en van villa chalet tot buitensuite.  Vaak zijn de simpele dingen die het speciaal maken. Dat kan ook door kleine toevoegingen. Een culinaire bungalow beschikt over diverse kookbenodigdheden en een vissersbungalow heeft de visstek voor de deur en een buitenkraan om  alle materiaal schoon te maken. Laagst zag ik ook een Zwerfhut die Camping de Wije Werelt ontwikkeld heeft met Staatbosbeheer. Ook touroperators als Vacanceslect blijven op zoek gaan naar de combi van unieke glamping-accommodaties en catchy namen als de airlodge. Nu nog eens sexy namen voor kampeerplaatsen, want dat moet toch echt anders kunnen als basis, comfort en comfort-plus. Ik daag u uit….

close

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *