Foodinspiration

column-trends-Goof

Oprichter www.vrijetijdskennis.nl en senior lecturer Attractions & Theme Parks Management, tourism and leisure bij Breda University of applied sciences (buas.nl)

Het belang van food binnen de totale leisure-industrie wordt steeds groter. In een van de nieuwe VrijetijdsTrends heb ik het over de ‘lat’ die voor de consument meer en meer omhoog gaat. Uw gasten zijn bereid overigens ook naar verhouding te betalen voor meer kwaliteit. De simpele snackbar kan nog steeds passen op uw bedrijf maar de huidige gast wil ook meer keuze. Vandaar dat het goed is eens dieper naar de foodtrends te kijken. Allereerst is er de groeiende veggietrend. Mensen willen minder maar beter vlees. Ze vervangen de biefstuk vak voor meer groenten. Eten ze wel een stuk vlees dan moet dat een goede herkomst hebben. De aandacht voor gezond voedsel valt ook op. Mensen leven en eten veel bewuster. Daarom is het goed om met streekproducten te werken. Deze komen vaak van kleine producenten die bovendien nog een goed verhaal hebben. Het helpt tevens bij de beleving van uw product. Koffie is tegenwoordig ook een kwaliteitsproduct. Versgemalen, met diverse bereidingen. Net als de enorme keuze in thee. Ook gemak speelt een rol. Waarom kunnen gasten wel thuis een maaltijd bezorgd krijgen en tijdens hun vakantie is dat erg moeilijk en lastig. Het vakantiepark van Bosrijk/de Efteling bewijst dat het bezorgen van pizza’s een succes kan zijn. Ook markthallen spelen een grote rol in de vers-trend. Ook bij diverse megasupermarkten kun je het eten dat je vers koopt ook laten bereiden. Specialisme is ook een keus, dus zien we visrestaurants of juist vleesrestaurants. (zoals Loetje) Het belangrijkste is misschien we dat food steeds vaker in een ‘concept’ wordt verpakt. Denk bijvoorbeeld aan Happy Italy dat fast & good combineert, of la Place dat verse bereiding als uitgangspunt heeft. Kijkt u deze winter eens rond in de horecasector en probeer concepten die u daar ziet te vertalen naar uw eigen bedrijf. Veel plezier en eet smakelijk!

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *