Inbassadeurs

column-trends-Goof
Goof Lukken Oprichter www.vrijetijdskennis.nl en HBO-docent bij Academie voor Toerisme en special track Attractions & Temee Park Management bij NHTV internationaal hoger onderwijs, Breda.

Deze term heb ik laatst geleerd op een interessante bijeenkomst over de toekomst van Safaripark Beekse Bergen. Dit bedrijf had diverse relaties uitgenodigd om eens mee te denken over de ontwikkeling van het park. We waren met een kleurrijk gezelschap bij elkaar en mochten meedenken. Er werd vooral duurzaam gedacht. En dan niet alleen ‘ duurzaam groen’ maar ook hoe kunnen overheden, maatschappelijke organisaties (onderwijs en overheid) en ondernemers elkaar nu helpen hun toekomstplannen te realiseren? Er ontstonden frisse, nieuwe en creatieve denkrichtingen. Opvallend was dat iedereen enorm betrokken was bij het bedrijf en er veel nieuwe banden ontstonden en oude banden werden aangehaald. Er kwamen vernieuwende ideeën op tafel maar het mooie was dat iedereen vrijblijvend zijn visie gaf. Doordat er verschillende expertises bij elkaar waren konden plannen ook direct getoetst worden qua haalbaarheid. Belangrijk was dat het ook gezellig en leuk was (met een hapje en drankje). Op deze wijze kreeg het management van Beekse Bergen veel inzichten en creëerde direct draagvlak bij diverse partners. Hoe vaak gaat u eigenlijk in gesprek met uw klanten, relaties en overheden? Zijn zij met recht ‘Inbassadeurs’ te noemen? Ofwel zijn ze bereid mee te denken over uw toekomst? Het kan u verrassende inzichten opleveren die het draagvlak voor uw bedrijf mogelijk ook nog vergroten. Ik denk dat een belangrijke trend voor de komende jaren ‘duurzaam samenwerken binnen netwerken’ wordt.  We moeten met allerlei groepen om ons heen ‘ in gesprek’ en hun betrokkenheid creëren. Probeert u eens een dergelijk gesprek met uw inbassadeurs te starten. Betrek ze bij uw plannen en informeer ze later weer wat u met de plannen heeft gedaan. Ik verzeker u…het resultaat zal u verbazen. 

 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Meld je aan om elke maand geweldige
inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet!
Lees ons privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *