Natuur als stakeholder: waarom campings voorop moeten lopen

De tijd dat duurzaamheid een ‘groen sausje’ was, is voorbij. Dat geldt niet alleen voor grote bedrijven, maar ook specifiek voor de recreatiesector. Gasten verwachten steeds vaker dat ondernemers verantwoord omgaan met hun omgeving, en regelgeving zoals de CSRD-wetgeving dwingt bedrijven – ook in de toeristische sector – om duurzaamheid te verankeren in hun bedrijfsvoering. Maar hoe geef je de […]

Lees meer

Kijk eens over de muur van je sector

Laatst kreeg ik een inspirerende lezing over innovatie die wordt gedreven vanuit het kijken naar andere ‘werelden’.  Het mooiste voorbeeld was een mossel die de waterkwaliteit meet in het Pools meer. Dit meer is belangrijk voor d drinkwatervoorziening van de hoofdstad Warschau, maar ook voor de recreatie. In plaats van dure meetapparatuur ontwikkelen, gebruikte men de mossel als ‘meter’. De […]

Lees meer

Marktwerking

De media speelt een belangrijke rol in het neerzetten van de markt en lijkt de de positieve of negatieve perceptie van de ondernemers te dicteren. Maar bepaalt de media de marktwerking of is dit toch uiteindelijk de consument? Trends zijn van alle tijden, maar uiteindelijk altijd ingegeven door de behoefte van de eindgebruiker. Iets wat hierbij opvalt zijn veelal gekleurde […]

Lees meer

Mag je verwachten dat een overheidslichaam zich aan wet en jurisprudentie houdt? 

Naar ik aanneem zal vrijwel iedereen deze vraag bevestigend beantwoorden. In de praktijk kom ik echter situaties tegen waaruit het tegendeel blijkt. Namens een belastingplichtige heb ik al 5 keer met succes geprocedeerd tegen de door de gemeente over de jaren 2015, 2016 en 2017 opgelegde aanslagen toeristenbelasting. De gemeente vindt dat ze voor elk belastbaar feit een aparte aanslag […]

Lees meer

Ondernemers, pak die kans!

We kennen het allemaal: de dagelijkse hectiek van het runnen van een camping of glampinglocatie. Gasten verwelkomen, onderhoud plegen, boekingen beheren en ondertussen ook nog nadenken over vernieuwing. Je wilt vooruit, je wilt blijven groeien, maar ja… tijd, hè? Die is altijd schaars. Toch is het essentieel om af en toe eens buiten je eigen kader te kijken. Inspiratie opdoen, […]

Lees meer

Hospitality maakt het verschil

Op dit moment werken we bij Breda University aan een nieuw curriculum (lesprogramma). In dit programma is ook ruim de aandacht voor Tourism Hospitality. In dit nieuwe onderdeel hebben we aandacht voor de verschillende onderdelen van de Hospitality branche waaronder Attracties, Accommodaties en natuurlijk F&B.  Dit laatste onderdeel is vrij nieuw voor onze opleiding maar wordt voor het werkveld steeds […]

Lees meer
1 2 3 38