Didam arrest

Dit keer een artikel met wat meer juridische impact wat voor uw praktijk belangrijk kan zijn. Er zijn talloze recreatiebedrijven die grond in gebruik hebben van overheden of semioverheden. Daarbij valt te denken aan stukken grond/water die gehuurd worden of in erfpacht zijn uitgegeven waarbij op enig moment de looptijd van het contract afloopt. Op 26 november 2021 heeft de […]

Lees meer

Gemeentelijke belastingen stijgen in rap tempo door. Wat valt er aan te doen? 

In het kader van deze column schreef ik de laatste jaren regelmatig over de voortdurende stijging van de door de diverse gemeentes opgelegde en nog op te leggen aanslagen WOZ, toeristenbelasting, forensenbelasting en ga zo maar door.  Ik adviseerde dan de aanslagen op juistheid te (laten) toetsen.  Een bevestiging voor de reeds jaren door mij verkondigde visie trof ik dit […]

Lees meer

De kracht van animatieteams in het digitale tijdperk: Een frisse blik!

In de aanloop naar het vakantieseizoen, waarin veel gezinnen weer uitkijken naar de perfecte vakantiebestemming, speelt de promotie van animatieteams een cruciale rol in de keuze voor een camping of vakantiepark. Ik merk het inmiddels bij mij thuis ook als we over de vakantieplannen praten. “Wat is er te doen op die camping?”, hoor ik mijn oudste dochter zeggen. “Kan […]

Lees meer

Denk aan de camper!

Kort geleden vroegen we studenten van de opleiding management toerisme wederom een camperlocatie voor de stad Breda te ontwikkelen. Voor veel studenten de eerste kennismaking met deze vorm van kamperen. Telkens verbaas ik me weer over de potentie van deze doelgroep. Het aantal campers verdubbelde zich in de laatste 10 jaar en blijft groeien. Ook in de coronatijd kwamen er […]

Lees meer

Pasen en pretparken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden

Met Pasen begint traditioneel het seizoen van de attractieparken, hoewel steeds meer attracties ook in de winter geopend blijven. Veel parken introduceren de komende tijd nieuwe attracties, entertainment of andere verbeteringen, wat consumenten een reden geeft om het park (opnieuw) te bezoeken. Er zijn enkele opvallende trends. Zo maken nieuwe attracties vaker deel uit van een compleet themagebied waarin een […]

Lees meer

Scherp aan de wind zeilen

Als echte zeilliefhebber hou ook ik van het scherp aan de wind zeilen. Je weet dan echter ook dat als je te scherp aan de wind gaat zeilen dat je dan de snelheid volledig uit de boot haalt. In fiscalibus is dat niet anders. Ik zal er nimmer voor terugdeinzen hele principiële zaken een keer tot het einde toe uit […]

Lees meer

Veranderingen klimaat

De recreatiemarkt, in de zin van het recreatief gebruik van een terrein, wordt onder meer beïnvloed door de bruikbaarheid van de terreinen. Het klimaat speelt daarin een steeds grotere rol. De afgelopen jaren, met mooie en veelal warme zomers, hebben Nederlanders doen beseffen dat zij in een mooi land leven en verre reizen niet nodig zijn voor een uitstekende vakantie […]

Lees meer

Artificial Intelligence of AI

De term AI is al niet meer weg te denken in onze huidige maatschappij. Is het een buzzwoord of mogelijk nog ‘iets te ver van uw bed?’. Op Breda University nemen we de ontwikkeling enorm serieus. Inmiddels hebben we een opleiding die de bouwers van AI in de toekomst opleidt. Zij gaan de tools ontwikkelen die u kan gebruiken. Daarnaast […]

Lees meer

“VRIJE TIJD kan krachtige multivitamine van de samenleving worden”

In een wereld waar de scheidslijnen tussen onze werkuren en momenten van ontspanning steeds meer vervagen, is het van cruciaal belang dat we met een kritisch oog kijken naar de evolutie binnen de vrijetijdseconomie. Het is daarom mooi dat Merlijn Pietersma, mijn co-host bij de podcast over toerisme, recreatie en vrije tijd zich tot doel heeft gesteld om hier een […]

Lees meer

Glamping Trends 2024: Wat Staat Ons te Wachten?

Voor 2024 vanaf deze plek aan u natuurlijk de beste wensen aan alle lezers! Als glampingexpert en kenner op dit deel van de recreatiesector, wil ik graag de meest opvallende glamping trends voor 2024 met jullie delen. Deze inzichten zijn gebaseerd op onderzoek en klantgegevens van onze website www.glamping.nl, aangevuld met mijn eigen ervaringen en netwerk. Alle vijftien trends komen […]

Lees meer
1 2 3 35