Natuurherstelwet en de ESG

In deze column wat taaie kost en zeker ook voor ons als taxateur. Ten eerste is de natuurherstelwet in Europa aangenomen dat betekend ten minste 30% van de aangetaste gebieden die onder de nieuwe wet vallen in goede staat moeten zijn hersteld tegen eind 2030, 60% tegen eind 2040 en 90% tegen eind 2050. Daarnaast worden in de nieuwe verordening […]

Lees meer

VrijetijdsTrends 2025

In 2025 zal de vrije tijd van consumenten steeds meer gericht zijn op ‘log-out-tijd’. Met name de actuele ontwikkelingen in de maatschappij en het nieuws en de diverse crisissen stimuleren mensen om deze zorgen even te vergeten en echt te ontsnappen. Het gedrag is te vergelijken met een uitdrukking ‘een struisvogel steekt wel eens even de kop in het zand’. […]

Lees meer

Creatief omgaan met de BTW-verhoging

De BTW-verhoging voor accommodaties lijkt onafwendbaar. Het huidige kabinet wil de verhoging hoe dan ook doorzetten. Lobby vanuit alle branche-organisaties blijkt geen oplossing. Het  kabinet staat niet eens open voor de gevolgen voor de economie en de consument. Het kabinet geeft de consument nu het gevoel meer geld in de portemonee te hebben. Echter als zij even willen ontsnappen aan […]

Lees meer

Even helemaal weg…

Ik was de afgelopen weken even helemaal weg. Ik heb een zeer inspirerende roadtrip door the USA gemaakt. Ik bezocht 7 staten waarvan 6 nieuwe, reedt ruim 3.750 kilometer en probeerde vakantie met toch weer inspiratie te combineren. Natuurlijk is de Amerikaanse markt anders dan onze Europese of zelfs Nederlandse markt. Toch vielen mij een aantal zaken op: Kortom ik […]

Lees meer

Hospitality maakt het verschil

Op dit moment werken we bij Breda University aan een nieuw curriculum (lesprogramma). In dit programma is ook ruim de aandacht voor Tourism Hospitality. In dit nieuwe onderdeel hebben we aandacht voor de verschillende onderdelen van de Hospitality branche waaronder Attracties, Accommodaties en natuurlijk F&B.  Dit laatste onderdeel is vrij nieuw voor onze opleiding maar wordt voor het werkveld steeds […]

Lees meer

Ondernemers, pak die kans!

We kennen het allemaal: de dagelijkse hectiek van het runnen van een camping of glampinglocatie. Gasten verwelkomen, onderhoud plegen, boekingen beheren en ondertussen ook nog nadenken over vernieuwing. Je wilt vooruit, je wilt blijven groeien, maar ja… tijd, hè? Die is altijd schaars. Toch is het essentieel om af en toe eens buiten je eigen kader te kijken. Inspiratie opdoen, […]

Lees meer

Wie is de Gast van de Toekomst?

Een blik op de toerist van 2040 in NederlandDoor Richard Otten Wie is de gast van de toekomst? Die vraag houdt niet alleen Zeeland bezig, maar de hele Nederlandse toeristische sector. Onlangs las ik een verslag van recent onderzoek, uitgevoerd door HZ Kenniscentrum Kusttoerisme in samenwerking met het European Tourism Futures Institute. Dit onderzoek richt zich op veranderingen in de […]

Lees meer

De wederopstanding van de ‘Kampeer & Caravan Jaarbeurs (KCJ)’ in oktober: een kans voor campingeigenaren!

De Kampeer & Caravan Jaarbeurs blijft jaar na jaar een groot succes. Bezoekers aantallen plusten weer flink met 4% en de hele zaal was uitverkocht met standhouders van campers, caravans en toebehoren. Hoezo kamperen is op z’n retour? No way! Kamperen is weer helemaal hot onder de Nederlanders en niet alleen bij de oudere generatie. Ook de gezinnen met jonge […]

Lees meer
1 2 3 4 5 39